Vijftien PCM-jaren in vogelvlucht
De geschiedenis van PCM Uitgevers begint vijftien jaar geleden. Hieronder in vogelvlucht en chronologische volgorde de geschiedenis van het krantenbedrijf.
1994: De toenmalige Perscombinatie (de Volkskrant, Trouw en Het Parool) wordt in juni 1994 voor 100 procent eigenaar van boekenuitgever Meulenhoff & Co. De naam PCM Uitgevers wordt gekozen, de letters verwijzen naar Perscombinatie en Meulenhoff. Sindsdien vormt het uitgeven van boeken een van de kernactiviteiten.1995: PCM Uitgevers verwerft eind 1995 de Nederlandse Dagbladunie, uitgever van het Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad, De Dordtenaar, Rijn en Gouwe en het Rotterdams Dagblad.
2003: PCM verkoopt de verliesgevende titel Het Parool, na een aanvankelijk voornemen tot sluiting, aan de Belgische uitgever De Persgroep.
2004: Apax verwerft in mei PCM-aandelen van een bankenconsortium en de Stichting Democratie en Media. De Britse durfinvesteerder krijgt een financieel belang van 47,5 procent en kan daarbovenop beschikken over 5 procent extra stemrechten, waardoor Apax het feitelijk voor het zeggen krijgt.
2005: Trouw verschijnt in februari voor het eerst op tabloid. Het AD volgt in september na een fusie met zeven regionale kranten. PCM richt hiervoor met Wegener het nieuwe bedrijf AD Nieuwsmedia op, waarin PCM een belang heeft van 63 procent.
2006: PCM koopt Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM. De samenwerking met de Volkskrant mislukt, waarna PCM de zenders na een jaar weer verkoopt.
Apax schuift Ton aan de Stegge naar voren als voorzitter van de raad van bestuur. Hij stapt een jaar later op wegens een verschil van inzicht over de koers van het bedrijf.
NRC Handelsblad presenteert in maart de ochtendeditie nrc.next. De nieuwe krant, die op werkdagen verschijnt, wordt een succes.
PCM kondigt aan met Marcel Boekhoorn een gratis krant uit te gaan geven. De samenwerking mislukt, waarna Boekhoorn in januari 2007 op eigen houtje begint met De Pers.
2007:Apax besluit uit PCM te stappen. Eind maart neemt de Stichting Democratie en Media het meerderheidsbelang weer terug. De stichting zegt meteen het vertrouwen op in Philip Alberdingk Thijm, lid van de raad van bestuur. Hij vertrekt een week voor topman Aan de Stegge. Bert Groenewegen blijft en wordt eind 2007 benoemd tot nieuwe topman.
In samenwerking met KPN lanceert PCM in mei DAG, een multimediale combinatie van een gratis dagblad, een website en mobiele diensten. De nieuwe krant werkt samen met de Volkskrant.
2008: Het lukt DAG niet op te boksen tegen de concurrenten Sp!ts, Metro en De Pers, waarna PCM op 1 oktober stopt met de geldverslindende papieren uitgave. PCM zet de online-activiteiten van DAG alleen voort.
Het AD lanceert in de sportzomer tijdelijk de sportkrant AD Sportwereld Pro.
De ondernemingskamer concludeert in een rapport dat het bestuur en de commissarissen van PCM en de Stichting Democratie en Media onzorgvuldig hebben gehandeld rond de verkoop aan Apax.
Groenewegen maakt eind 2008 bekend 5 procent van het personeelsbestand te zullen schrappen.
2009: De Persgroep, uitgever van de Vlaamse kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen en Het Parool en radiostation Q-Music, praat met PCM over een belang in het bedrijf of overname van AD Nieuwsmedia. Na enige tijd worden die gesprekken uitgebreid tot een overname van heel PCM. Ook de Telegraaf Media Groep toont tevergeefs interesse in een of meerdere PCM-kranten.