Bedrijfsleven ontdekt single als groeimarkt
Met ruim 2,5 miljoen singles in Nederland draait niet alleen de dating-industrie op volle toeren. Ook het reguliere bedrijfsleven ontdekte alleenstaanden inmiddels als zeer interessante, sterk groeiende doelgroep waar geld aan te verdienen valt.
Dat meldde singlessite.nl woensdag. Het onlinemagazine voor alleenstaanden constateert na eigen onderzoek een toenemende bewustwording binnen de zakelijke markt als het om de consumerende alleenstaande gaat.Singles lijken een moeilijk te benaderen doelgroep, aldus singlessite.nl. Ze hebben zeer uiteenlopende interesses, een leeftijd van begin twintig tot ver in de zestig, wel of geen kinderen, veel of weinig geld en het opleidingsniveau loopt uiteen van lbo tot universiteit. De enige gemeenschappelijke factor zou het ontbreken van een partner zijn.
Niets is minder waar, stelt singlessite.nl. Omdat singles niet gecategoriseerd kunnen worden als een bepaald soort mensen, wordt hun levensstijl door het bedrijfsleven geanalyseerd. Zo blijkt dat ze vaker op vakantie gaan, andere boodschappen kopen, intensiever sporten, geregelder uitgaan, gevoelig zijn voor lifestyle, meer geld besteden aan luxeproducten en een impulsiever koopgedrag vertonen dan mensen die wel een partner hebben.
Met deze kennis weet het bedrijfsleven de alleenstaande consument steeds beter te bereiken. Een toenemend aantal concerns durft het daarom aan om met specifieke diensten of producten voor singles op de markt te komen, concludeert het magazine. „Wat ook helpt is dat cijfers van het CBS laten zien dat de groei nog lang niet ten einde is. In 2015 wonen er zo’n slordige 3 miljoen alleenstaanden in ons land.”
Vooral de voedsel- en de verzekeringsbranche zagen hier tijdig een gat in de markt. Zo is Albert Heijn inmiddels al lang niet meer de enige supermarktketen die een groot assortiment eenpersoonsmaaltijden aanbiedt. Ook Jumbo en C1000 spelen gretig hier op in. Daarnaast schieten afhaaltoko’s met gezonde fastfoodmaaltijden als paddenstoelen uit de grond, aldus singlessite.nl.
De hardwerkende single eet namelijk graag gezond, maar is er bij voorkeur weinig tijd aan kwijt, zo blijkt uit eerder gepubliceerde cijfers van het onlinemagazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze ondernemingen de alleenstaanden tot een belangrijk deel van hun klandizie kunnen rekenen.
In de verzekeringswereld ziet singlessite.nl eenzelfde trend. Zo lanceerde verzekeraar de Europeesche samen met reisorganisatie noSun onlangs een single-annuleringsverzekering. Met deze verzekering op zak krijgt de alleenstaande, als hij onverhoopt en voortijdig de liefde van zijn leven tegen het lijf loopt, de volledige reissom teruggestort.
One2gether Travel kwam samen met verzekeraar Unigarant al eerder met een soortgelijk initiatief: de omboekingsverzekering. Flexibiliteit blijkt hier essentieel. Het is immers onvoorspelbaar wanneer de single een duo wordt en er moet dus snel geschakeld kunnen worden. Verzekeraar Ohra begreep dit geruime tijd geleden al en kwam daarom niet alleen met doelgroepgerichte polissen voor ouderen en gezinnen, maar ook met polissen voor singles op de markt. Uiteraard zijn deze snel aan te passen indien zich er een veranderde levenssituatie voordoet, aldus het magazine.
Niet alleen de verzekerings-wereld en de levensmiddelenbranche zien in dat de alleenstaande consument de moeite waard is om voor zich te winnen. Ook bedrijven die zich richten op sport en vrije tijd spannen zich meer in om alleenstaanden aan zich te binden. De mode- en de beauty-industrie blijven volgens singlessites.nl achter. Slechts een enkeling is zich bewust van het feit dat hij kan inspelen op het gevoel en de beleving van de single. Het magazine noemt Axe als uitzondering vanwege een boodschap als: „Met deze deodorant liggen alle vrouwen aan je voeten.”