Meldactie laat knelpunten tandartsenzorg zien
De Informatie- en klachtenbureaus gezondheidszorg hebben tijdens een speciale meldactie voor tandartsenzorg ruim 2100 klachten binnen gekregen over tandartsen. In de vier dagen dat de actie heeft geduurd, ontvingen zij 177 complimenten aan het adres van de tandarts. De klachten en complimenten waren afkomstig van in totaal 1285 mensen.
Mensen klaagden vooral over een onzorgvuldige of foute behandeling (204), een te hoge rekening (188) of over een onvriendelijke bejegening (176). De IGK’s boden hun rapport ’Een zere plek’ maandag aan de Nederlandse tandartsenorganisatie NMT aan.
De NMT concludeert uit het rapport vooral dat de communicatie tussen tandarts en patiënt in sommige gevallen beter kan. De grote werkdruk maakt het tandartsen niet altijd mogelijk bij iedere patiënt voldoende tijd uit te trekken om alle vragen boven tafel te krijgen en na te gaan of de verstrekte informatie goed is overgekomen. Zij wijst erop dat het aantal mensen dat heeft gereageerd op de meldactie nog niet 0,10 procent is van alle mensen die jaarlijks naar de tandarts gaan.