Lage rapportcijfers voor ict-dienstverleners
Aanbieders van ict-producten en -diensten krijgen als waardering voor hun prestaties een 6,87. Dit rapportcijfer ligt slechts iets hoger dan vorig jaar. „Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat in het huidige economische klimaat ict-dienstverleners niet substantieel beter scoren dan vorig jaar.”
Dat zegt onderzoeker J. Verschuur naar aanleiding van het donderdagmorgen gepresenteerde rapport ”Trends in ICT”. Adviesbureau Ernst & Young voelde voor het zevende achtereenvolgende jaar honderden directeuren, managers en professionals aan de tand die al dan niet betrokken zijn bij ict-aspecten van hun bedrijf.
Volgens Verschuur is het „teleurstellend” dat ict-bedrijven het „verloren jaar 2002” niet hebben aangegrepen om te komen tot een betere dienstverlening en eerlijker communicatie met hun klanten. Zo vindt 24,8 procent van de ondervraagden dat aanbieders van ict-diensten „geen realistisch beeld” schetsen van de kosten. Bijna 17 procent meent dat gemaakte afspraken niet worden nagekomen. Meer dan 58 procent van de projecten wordt niet afgerond binnen de tijdsplanning of het budget. „Tot de aanbieders wil ik zeggen: Neem uw klanten altijd, maar juist nu, serieus”, aldus Verschuur.
Bijna 47 procent van de klanten vindt dat ict-bedrijven nog altijd geen realistisch beeld geven van wat ict hun organisatie oplevert. De geringe prestatiedrang is volgens Verschuur het gevolg van een achterhaalde mentaliteit. „Ict-bedrijven hebben tien jaar lang dubbele omzet- en winstcijfers kunnen schrijven. Te veel ondernemingen hebben zich niet aangepast aan de realiteit van de afgelopen twee jaar.”
Die realiteit is dat de meeste ict-bedrijven, ook anno 2002, kampen met tegenvallende omzet- en winstcijfers. De onderzoekers achten de kans groot dat er in 2003 „een ware hausse” aan fusies, overnames en faillissementen volgt.
”Trends in ICT” geeft een breed beeld van ict-ontwikkelingen in het Nederlandse bedrijfsleven. Zo lijkt telewerken niet echt van de grond te komen. Slechts bijna 11 procent van de ondervraagden zegt dit jaar wel eens op deze manier te hebben gewerkt. Veel bedrijven (22,2 procent) stimuleren telewerken „absoluut niet.”
Ook elektronisch zakendoen blijkt minder aantrekkelijk dan gedacht, al staat Nederland wel samen met Duitsland en Denemarken in de Europese topdrie. Het aandeel van e-business in de totale omzet van bedrijven is ten opzichte van vorig jaar gestegen van 7 naar 10 procent. De groeiverwachtingen -20 procent in 2003- zijn inmiddels fors naar beneden bijgesteld: de respondenten gaan nu uit van 14,5 procent.
Directeuren en managers met ict-taken hebben bijna drie keer zo vaak (40,9 tegen 15,1 procent) last van rsi-klachten als hun collega’s die van dat werk gevrijwaard zijn. In bijna 30 procent van de onderzochte organisaties worden geen maatregelen genomen om rsi te voorkomen. Vaak is de bedrijfstop zelfs niet bekend met dit soort maatregelen. Dat heeft niet zelden arbeidsongeschikte werknemers als gevolg.
Steeds minder organisaties zeggen het surfgedrag van hun werknemers te controleren. Bedrijven die dit wel doen, houden vaker werknemers op individuele basis in de gaten (een stijging van 7 naar 18 procent).