Slecht slot 2008 dreun voor transportsector
De transportwereld kraakt onder de gevolgen van de kredietcrisis. Uit donderdag gepresenteerde cijfers blijkt dat de bedrijvigheid eind 2008 ‘dramatisch’ daalde en uitkwam op het laagste niveau in veertien jaar.
De vervoerders voelen vooral de effecten van de teruggelopen activiteiten in bouw, industrie en ook sierteelt. Vrachtwagens kwamen het laatste kwartaal van 2008 stil te staan en personeel werd overtollig, meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Een kwart van deze bedrijven had eind 2008 een personeelsoverschot en 30 procent overschot aan materieel. Aangezien de recessie ook Duitsland, België en Groot–Brittannië treft, nemen ook de transporten naar die landen af.Hoe het in 2009 verder moet, is de vraag. De brancheorganisatie wil met het kabinet praten over maatregelen die het de ondernemers gemakkelijker maken. Het ziet er gewoon slecht uit, stelt TLN–voorzitter Sakkers.
„Eind 2007 zagen we al dat het slechter ging en daar kwam de kredietcrisis nog overheen. Het vierde kwartaal van 2008 is echt de grote dreun", aldus Sakkers. 60 Procent van de aangesloten ondernemers verwacht dat ook 2009 een matig tot slecht jaar wordt.
Sakkers hoopt op steun van het kabinet, aangezien de ondernemers zelf al op verscheidene manieren de handen ineen hebben geslagen. Zo zou volgens hem bijvoorbeeld de motorrijtuigenbelasting kunnen vervallen voor de wagens die nu niet worden gebruikt doordat er geen werk is. Het zou ook helpen als de vrachtwagens die per 2010 de stedelijke milieuzone niet meer in mogen, een jaar langer ontheffing krijgen. „Een ondernemer krijgt zo meer tijd om een beetje meer vet op het bot te kweken en kan een jaar later waarschijnlijk wel een nieuwe truck kopen", aldus Sakkers.