Kamer wil onderzoek Rekenkamer naar HSL–Zuid
In de Tweede Kamer pleit een meerderheid van SP, PvdA, VVD en GroenLinks ervoor om de Algemene Rekenkamer onderzoek te laten doen naar de aanhoudende problemen rond de hogesnelheidslijn HSL–Zuid.
De verkeersspecialisten van de Kamer praatten woensdag met minister Eurlings van Verkeer over dit probleemdossier. SP’er Roemer, die in november al suggereerde de Rekenkamer in te schakelen, kreeg daarvoor nu de steun van ook regeringspartij PvdA.Eurlings bood aan een accountantsonderzoek door PricewaterhouseCoopers (PwC) bij exploitant HSA vertrouwelijk ter inzage te geven. Dat is volgens hem zo diepgravend „dat er weinig vragen over zullen zijn".
Eurlings heeft een aangepaste overeenkomst met exploitant HSA gesloten dat het hsl–contract 1 juli dit jaar ingaat. Het bedrijf, waarin NS en KLM samenwerken, hoeft echter voorlopig niet te betalen voor het gebruik van het spoor omdat er geen geschikte treinen voorhanden zijn. HSA zou volgens hem anders omvallen.
De SP wil mede onderzoek naar de levensvatbaarheid van HSA. Koopmans (CDA) is tegen nieuw onderzoek en nam voorlopig als enige het aanbod van Eurlings aan. Hij kraakte het al onder PvdA–minister Netelenbos aanbestede contract. HSA staat voor hem voor Hopeloos Slecht Aanbesteed.
Volgens hem valt het bedrijf om, als de Kamer niet akkoord gaat met Eurlings’ reddingsplan voor de HSA, en „dan rijden er voorlopig geen of nooit treinen". PvdA’er Samsom steunt daarom dit plan ook, maar wil ook de Rekenkamer laten kijken naar de langere ’houdbaarheid’ van de HSA.
De VVD’er Aptroot ziet niets in het reddingsplan. Hij sprak van het afwentelen van problemen op de Staat.
De eerste HSL–Zuid–treinen zouden op 1 april 2007 vertrekken, maar rijden nog steeds niet. Eurlings verwacht de eerste treinen tussen Amsterdam en Rotterdam niet voor de zomer, en vanaf eind dit jaar de snellere Thalys–treinen, mits de veiligheidstesten goed gaan.
De CDA–bewindsman verdedigde de overeenkomst met HSA. Het alternatief voor het omvallen van HSA zijn lagere inkomsten voor de Staat en veel later treinen. PwC bevestigt dit. De NS deelt volgens Eurlings flink in de verliezen, „nul inkomsten en veel uitgaven". Daarom is het reëel „de kassa later te laten lopen".