Binnenland

Reiziger positief over OV-chipkaart

Ondanks de vele negatieve geluiden lijken reizigers in het openbaar vervoer helemaal niet zo negatief tegenover de invoering van de OV-chipkaart te staan. Ruim 80 procent van de reizigers in het openbaar vervoer ziet voordelen in de invoering van het digitale vervoersbewijs.

Binnenlandredactie
28 January 2009 11:32Gewijzigd op 14 November 2020 07:11
Ondanks de vele negatieve geluiden lijken reizigers in het openbaar vervoer helemaal niet zo negatief tegenover de invoering van de OV-chipkaart te staan. Ruim 80 procent van de reizigers in het openbaar vervoer ziet voordelen in de invoering van het digi
Ondanks de vele negatieve geluiden lijken reizigers in het openbaar vervoer helemaal niet zo negatief tegenover de invoering van de OV-chipkaart te staan. Ruim 80 procent van de reizigers in het openbaar vervoer ziet voordelen in de invoering van het digi

Dit blijkt uit een peiling van Mijn-ov onder ruim 2200 reizigers. De uitslag werd gisteren bekendgemaakt.De meeste reizigers (67 procent) denken dat de kaart vooral veel gemak zal opleveren. Ook snelheid en inzicht in de reiskosten zien velen als een voordeel. Ongeveer 18 procent van de ondervraagden ziet geen enkel voordeel in het nieuwe vervoersbewijs. Overigens geeft een groot deel wel aan dat dit overwegend verwachtingen zijn en de chipkaart zich in de praktijk nog moet bewijzen.

Een op de vijf maakt zich wel zorgen over de privacy van de gebruiker en 32 procent denkt dat de kaart wel eens storingsgevoelig zou kunnen zijn. Dat geldt dan vooral het in- en uitchecken.

Alle ogen zijn morgen gericht op de Rotterdamse ondergrondse. De RET schaft als eerste vervoerder in Nederland de strippenkaart af in de metro. Reizigers kunnen dan alleen nog met de OV-chipkaart reizen.

„Een bereklus” noemde RET-directeur Pedro Peters het medio december al. Bij de overstap naar het digitale vervoerbewijs komt veel meer kijken dan het verwijderen van 150 stempelautomaten. Al sinds 2005 gold Rotterdam als de proeftuin waar de RET zocht naar oplossingen voor allerlei problemen binnen het nieuwe systeem.

Bovendien gingen de laatste maanden duizenden werknemers van het bedrijf de straat op om de reizigers aan de OV-chipkaart te helpen. Er werd een grote reclamecampagne ingezet.

Belangenorganisaties van reizigersvervoer kijken argwanend naar de dag van morgen. „Ik hoop dat ik ongelijk krijg als ik zeg dat het gigantisch misgaat. Ze doen het nu echt in de verkeerde volgorde. Wat gaat er nu eigenlijk gebeuren? Wij zijn niet serieus genomen. We houden ons hart vast”, aldus een woordvoerder. Diverse organisaties mochten meepraten over de invoering van de OV-chipkaart, maar zijn naarmate de datum van invoering naderde op een zijspoor gezet.

Ook een groep van ongeveer duizend blinden en slechtzienden hekelt de afspraken die de RET en hun belangenorganisatie Viziris hebben gemaakt voor het gebruik van de OV-chipkaart.

„We zijn er allesbehalve mee gediend”, stelt Edith van der Meulen. De RET redt zich met een tijdelijke maatregel niet uit een blijvend probleem, was gisteren haar boodschap voor de verkeerscommissie van de Tweede Kamer.

De verkeerscommissie zou vandaag overleggen met staatssecretaris Huizinga (Verkeer) over de OV-chipkaart. De PvdA vindt dat Rotterdam en de RET moeten doorgaan op de ingeslagen weg. „Anders weten we nooit waar de fouten zitten”, aldus Kamerlid Roefs.

Wat het treinvervoer betreft gaat het nog zeker drie jaar duren voordat reizigers alleen nog maar met de OV-chipkaart kunnen reizen, stelde directeur Meerstadt van NS-Reizigers vanmorgen vast.

De NS willen de chipkaart zorgvuldig invoeren en hebben daarom geen haast met de introductie. Het treinkaartje zal nog zeker drie jaar gebruikt kunnen worden. De NS houden in juni een eerste proef op de Flevolijn. Pas als de reizigers helemaal tevreden zijn, schaffen de NS het papieren treinkaartje af.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer