Kamer wil Rondje Randstad niet kwijt
De Tweede Kamer wil nog geen afstand nemen van het zogenaamde Rondje Randstad: een nieuwe, snelle spoorverbinding tussen de vier grote steden. Dat bleek maandag tijdens een debat met minister Netelenbos (Verkeer) over het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). De bewindsvrouw en haar collega Pronk (VROM) reppen in hun verkeersplannen en visies op de ruimtelijke ontwikkeling niet over nieuw spoor.
De paarse coalitie verplichtte zich vorig jaar in een aanpassing van het regeerakkoord tot een snelle treinverbinding tussen Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Nog deze kabinetsperiode zou daar een definitief besluit over moeten vallen en geld voor moeten worden uitgetrokken. Destijds was het idee dat hiervoor meer rails of de aanleg van een magneetzweefbaan nodig zou zijn.
Netelenbos en Pronk houden het op moderner gebruik van het bestaande spoor, door er snelle stoptreinen, metro’s of andere geavanceerde vervoersmiddelen over te laten rijden. Volgens Netelenbos is dat niet strijdig met het regeerakkoord. „De toezegging is goed openbaar vervoer", aldus de bewindsvrouw. Nieuw spoor is te duur en bovendien vindt Netelenbos het onverstandig hele ingrijpende besluiten te nemen over een verbinding tussen de vier grote steden. „Dan heeft u in de toekomst geen ruimte meer", hield ze de parlementariërs voor.
PvdA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie riepen Netelenbos in een motie op korte termijn gedetailleerd uit de doeken te doen hoe ze de afspraak in het regeerakkoord vorm gaat geven.
Bedrijfsleven
Om de bewoners van de Rotterdams deelgemeente Overschie tegemoet te komen, wil de Tweede Kamer dat Netelenbos snel de voorbereidingen in gang zet voor de aanleg van een weg tussen de A13 en A16. De bewoners zijn letterlijk ziek van de dikke verkeersstromen die dagelijks over de A13 Rotterdam binnenkomen.
De bewindsvrouw kondigde aan dat de maximumsnelheid op de A13 omlaaggaat naar 70 kilometer per uur. Die maatregelen moeten de overlast door geluid en uitlaatgassen in de woonwijk tegengaan. Vrachtverkeer zal via een alternatieve route op grotere afstand rond de bebouwde kom worden geleid.
Er is al 600 miljoen gulden beschikbaar voor de weg. Ook het bedrijfsleven zal moeten bijdragen. Netelenbos zegde gisteren toe dat ze probeert vaart te maken. „Maar de planologische obstakels zijn heel groot."
Ook de aanleg van de A4 Midden-Delfland (Delft-Schiedam), het stukje ontbrekende snelweg waarover al jarenlang wordt gesteggeld, komt er; als het aan de Kamer ligt, snel. De fracties willen dat Netelenbos het plan van de Zuid-Hollandse gedeputeerde Norder omarmt. De A4 zou dan de A13 kunnen ontlasten en dus het leed van de langs die weg wonende Rotterdammers kunnen verzachten, net als de verbindingsweg tussen de A13 en A16. De realisatie van het ontbrekende stukje A4 is een stuk dichterbij dan van de verbindingsweg, zo werd duidelijk.
Ondertunneling
Op aandringen van de regio en de Tweede Kamer heeft de bewindsvrouw de ondertunneling van de A2 bij Maastricht weer op de agenda gezet. Enkele jaren geleden schrapte de minister het knelpunt nog uit haar verkeersplannen.
Gisteren werd trouwens wel duidelijk dat Maastricht niet te vroeg moet juichen. Voorlopig gaat het om niet meer dan een onderzoek en heeft Netelenbos nog geen stuiver toegezegd.
De regionale overheden zijn bereid 200 miljoen van de in totaal benodigde 840 miljoen gulden te dragen. Het Rijk zou de rest moeten betalen, maar zal dat niet doen. Netelenbos wil dat het bedrijfsleven ook fors in de buidel tast. Die zou de aanlegkosten van de tunnel dan kunnen terugverdienen door op het traject een kilometerheffing naar plaats en tijd in te voeren, opperde de bewindsvrouw. De regio mag met het eigen geld en een mogelijke private bijdrage al voor 2010 met de aanleg beginnen.