Economie

Ergernis Ryanair over invoering van compensatieplicht

De goedkoop vliegende luchtvaartmaatschappij Ryanair noemt het belachelijk dat zij tot zesmaal de ticketprijs moet vergoeden aan passagiers voor wie geen plek is.

ANP
6 December 2002 20:43Gewijzigd op 13 November 2020 23:59

„De compensatie dient te zijn gerelateerd aan wat de consument heeft betaald”, stelde verkoopmanager D. Gering van Ryanair Benelux vrijdag. Gering betreurt het voorstel van de Europese ministers van Transport, die hoge vergoedingen willen voor vertragingen of overboekingen. Tot op heden vielen prijsstunters als Ryanair buiten de compensatieregeling, omdat hun tickets doorgaans goedkoper waren dan het te vergoeden bedrag.

De luchtvaartmaatschappij vindt dat consumenten de keus moeten hebben tussen maatschappijen die wel of geen compensatie bieden bij vertragingen. „Feitelijk worden veel van de voordelen die consumenten hebben, door de liberalisering van de luchtvaartsector teruggedraaid”, aldus Gering.

Als Ryanair toch moet betalen, vindt het dat ook exploitanten van veerboten, treinen en bussen verplicht moeten worden tot vergoedingen bij vertraging of annulering. „Nu worden veerboten, treinen en bussen nog wonderwel ontzien. Dit is ronduit discriminerend en zorgt voor valse concurrentie. Het reizende publiek wordt genegeerd.” Ryanair wil dat het Europees Parlement ingrijpt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer