„Te veel docenten onbevoegd voor de klas”
Te veel docenten in het voortgezet onderwijs staan voor de klas terwijl ze daar geen bevoegdheid voor hebben.
Dat stelt Het Platform Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs (VVVO) op grond van onderzoek van ITS Nijmegen en het SCO-Kohnstamm Instituut dat gisteravond naar buiten gebracht werd. Het VVVO gaat het rapport op 3 februari aanbieden aan de Kamercommissie van onderwijs.Een kwart van de 550 docenten die werkzaam zijn in de onderbouw van het middelbaar onderwijs en betrokken waren bij het onderzoek, geeft onbevoegd les. Ruim de helft krijgt daarbij geen ondersteuning.
In totaal werden bijna duizend docenten uit boven- en onderbouw ondervraagd. Van hen geeft 29 procent wel eens les in leergebieden, waarin vakken gecombineerd worden. Van hen doet 11 procent dit onbevoegd.
VVVO-voorzitter R. van de Kraats noemt de toename van het aantal onbevoegde docenten „een kwalijke zaak, want de kwaliteit van de lessen loopt terug en daarvan zijn zowel de docenten als de leerlingen de dupe.” Het VVVO vindt dat onderwijsminister Plasterk en de VO-raad, de belangenorganisatie van het voortgezet onderwijs, actie moeten ondernemen. „Ze moeten docenten die desondanks toch onbevoegd lesgeven beter ondersteunen. Leraren-opleidingen moeten flexibeler in hun roosters worden om onbevoegde docenten de gelegenheid te bieden alsnog hun bevoegdheid te halen.”