Overleg ov–chipkaart nog niet op de rails
Na zes uur overleg tussen consumentenorganisaties, vervoerders en overheden over de voorwaarden voor invoering van de ov–chipkaart zijn de partijen geen steek verder gekomen. „We hebben tot in detail onze standpunten uit kunnen leggen, maar hebben daar geen inhoudelijke reactie op gekregen", zei een woordvoerster van de Consumentenbond maandag na afloop.
„Dat baart ons zorgen, tien dagen voordat de kaart ingevoerd wordt in de Rotterdamse metro". De clubs krijgen vrijdag pas te horen wanneer ze een reactie krijgen op hun standpunten, die ze jaren geleden al formuleerden. „Onze voornaamste standpunten zijn dat het vervoer met de ov–chipkaart niet duurder wordt en dat het reizen ermee makkelijker wordt".Op het eerste punt lijken de consumentenorganisaties de strijd al verloren te hebben. Zo verdwijnt met de komst van het digitale vervoersbewijs het goedkopere retourtje bij de NS. De organisaties als Rover, de Consumentenbond, de CG–raad en de ANWB stapten in oktober vorig jaar uit het overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de invoering van de kaart. Zij zeiden er destijds geen vertrouwen meer in te hebben dat de nadelen nog omgezet zouden worden in voordelen.
Aan de hand van het gesprek van maandag zou gekeken worden of er nog ruimte was voor verder overleg. Daar kunnen de organisaties gezien het verloop van het gesprek nog niks over zeggen. „Dat hangt helemaal van de reactie van de vervoerders en overheden af, waarvan we nog niet eens weten wanneer we die krijgen". De organisaties zijn duidelijk teleurgesteld over het verloop van het gesprek. „Het verliep heel anders dan we ons hadden voorgesteld en vinden het weinig bemoedigend".