Buitenland

Duits koffiemerk gaat fout in met nazitekst

De Duitse koffiehuisketen Tchibo en tankstationbedrijf Esso hebben een zwaar bekritiseerde reclamecampagne teruggetrokken. De campagne maakte gebruik van de leus die in de Tweede Wereldoorlog boven de ingang van concentratiekamp Buchenwald hing.

AP
14 January 2009 18:16Gewijzigd op 14 November 2020 07:05

Met de leus ’Ieder het zijne’ werden bij de tankstations van Esso de vele smaken koffie van Tchibo aangeprezen. Maar de spreuk ’Jedem das Seine’ werd ook door de nazi’s gebruikt, als cynisch welkom voor degenen die naar Buchenwald waren gedeporteerd.Volgens vicevoorzitter van de Centraalraad van Joden in Duitsland Salomon Korn is sprake van ofwel een ’onovertroffen smakeloosheid’ of van een ’totaal gebrek aan historisch besef’. Korn zei dat de leus nooit gebruikt zou mogen worden zolang er nog maar een enkeling in leven is die bij de spreuk aan Buchenwald moet denken. Dat de spreuk toch nog zo vaak opduikt is volgens Korn ’voor een aanzienlijk deel’ te wijten aan ontoereikend geschiedenisonderwijs.

Een woordvoerster van Tchibo zei dat er geen klachten waren binnengekomen totdat de Frankfurter Rundschau met een artikel kwam. Volgens de krant werd de leus al enige malen eerder in reclamecampagnes ingezet. Nokia gebruikte de spreuk in 1998 voor de verkoop van verwisselbare frontjes voor mobieltjes. Toen Nokia zich de fout realiseerde werd de nieuwe leus ’As you like it’ –een titel van Shakespeare– over de posters geplakt. Een fastfoodketen in Erfurt zette zijn campagne in 2001 stop, naar aanleiding van een handtekeningenactie. Ook werd de leus nog gebruikt door een handelaar in barbecues en door een bank.

Overigens stamt de spreuk uit het oude Griekenland, waar het werd beschouwd als een van de fundamenten van de rechtsstaat.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer