Politiek

Kamer voor spoedwet verbreding wegen

De Tweede Kamer steunt de spoedwet van verkeersminister Eurlings om snel op dertig locaties spitsstroken en andere wegverbredingen aan te leggen.

ANP
13 January 2009 10:50Gewijzigd op 14 November 2020 07:04
De Tweede Kamer steunt de spoedwet van verkeersminister Eurlings om snel op dertig locaties spitsstroken en andere wegverbredingen aan te leggen. Foto ANP
De Tweede Kamer steunt de spoedwet van verkeersminister Eurlings om snel op dertig locaties spitsstroken en andere wegverbredingen aan te leggen. Foto ANP

Een zeer ruime meerderheid, bestaande uit de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie alsmede SP, VVD, PVV, D66 en SGP, staat achter de plannen, mits het bij de dertig projecten blijft. Alleen GroenLinks is tegen. Minister Verdonk was afwezig.Het CDA stelde gisteren aanvankelijk voor dat het wetsvoorstel, dat voorziet in vereenvoudigde en verkorte procedures die minder onderzoek vergen, ook voor provinciale en gemeentelijke wegen geldt.

De PvdA noemde dat „onacceptabel” en „onbestaanbaar.” „De spoedwet is een reparatiewet, we moeten er niet allerlei dingen tussendoorfietsen. Ik ben bang dat we van een koude kermis thuiskomen, en een vertragingswet krijgen”, aldus Tweede-Kamerlid Roefs. Ook de ChristenUnie zit op die lijn.

Na toezeggingen van Eurlings over gesprekken met het Interprovinciaal Overleg (IPO) en het overduidelijke gebrek aan Kamersteun trok partijgenoot Koopmans zijn amendement in.

Volgens de minister zullen de dertig projecten soelaas kunnen bieden in deze economisch zware tijden. Het is van belang voor de sector „dat er flink werk komt.” Dit voorjaar wil Eurlings een aantal projecten beginnen, „maar de bulk zal in 2010 starten.”

Er rezen vragen waarom hij de projecten niet laat doorrekenen op de gevolgen van de kilometerheffing. Dan zou volgens GroenLinkser Vendrik wegverbreding op sommige plaatsen niet nodig zijn, en miljarden besparen.

Volgens de minister betekent zo’n onderzoek echter „zes tot twaalf maanden vertraging per project.” Dat is volgens hem niet te verkopen aan omwonenden van de dertig fileknelpunten zoals de A4 Burgerveen-Leiden. Eurlings voorzag ook „desastreuze effecten” voor de publieke steun aan de heffing.

De Kamer stemde vandaag over het wetsvoorstel.

Verladersorganisatie EVO reageerde tevreden en noemt het zaak dat de Senaat nu snel volgt. EVO ziet het onderzoek naar snellere aanleg van provinciewegen wel zitten, maar dan moet er geld bij. „Als er goede alternatieven zijn voor de snelweg, kan ook het voor de economie belangrijke vrachtverkeer beter gebruik maken van deze verbindingen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer