DNB: Geen rol bij verkoop Icesave
AMSTERDAM – De Nederlandsche Bank ontkent de verkoop van Icesave te hebben geblokkeerd.
Dat meldde de toezichthouder gisteren in reactie op een uitgebreide publicatie in Het Financieele Dagblad zaterdag. De krant berichtte dat DNB twee weken geleden een vergevorderde poging om het kernbedrijf van de omgevallen internetspaarbank Icesave te verkopen aan een andere bank „torpedeerde.”Volgens bewindvoerder Marinus Pannevis was er veel belangstelling van andere banken om het kernbedrijf over te nemen. „Voor de handelsnaam Icesave was geen belangstelling. Maar een bank met 128.000 spaarders en 2 miljard euro spaargeld, waarvan 6 miljard gegarandeerd, bleek wel een marktwaarde te vertegenwoordigen waarvoor andere branken bereid waren te betalen”, aldus Pannevis. Gegadigden waren volgens bronnen van het FD onder meer ING, Fortis en NIBC. Fortis ontkende desgevraagd, andere banken weigeren commentaar.
DNB was volgens ingewijden volledig op de hoogde van de verkoopinspanningen en keurde die stilzwijgend goed. Twee weken geleden maakte de bank de verkoop feitelijk onmogelijk, aldus de krant. DNB ging toen over tot uitbetaling aan Icesaveklanten van het gegarandeerde deel (1,6 miljard euro) van de 2 miljard Nederlandse inleg. Vanaf dat moment kunnen de bewindvoerders geen spaarbank met gegarandeerde tegoeden meer verkopen.De verdenking die het dagblad met deze conclusies maakt, is volgens de korte verklaring die DNB gisteren uitgaf „onjuist.” De toezichthouder benadrukt als uitvoerder van het Nederlandse depositogarantiestelsel geen wettelijke rol bij een dergelijke transactie te vervullen.
et is aan de rechtbank om een verkoop van Icesave goed te keuren, stelt de centrale bank. Maar „vanzelfsprekend zou DNB bij een concrete transactie met een onder haar toezicht staande instelling serieus naar de haalbaarheid van zo’n transactie hebben gekeken.”
Op de vraag wat er dan precies onjuist is, wil DNB niet ingaan. Evenmin wil de toezichthouder duidelijk maken wat haar rol dan wel zou zijn geweest.
Ongeveer 17.000 gedupeerde klanten van Icesave hebben nog geen beroep gedaan op de garantieregeling van De Nederlandsche Bank. Nog eens 5500 mensen hebben hun aanvraag nog niet per post ingediend en bij 3500 spaarders ontbreken gegevens op het formulier.
Dat bevestigde een woordvoerder van DNB vandaag naar aanleiding van een bericht van die strekking in het AD. Samen hebben de spaarders recht op ongeveer 70 miljoen euro.
De bank weet niet hoe het komt dat 12 procent van de gedupeerde spaarders nog geen actie heeft ondernomen. DNB vermoedt dat veel spaarders met een gezamenlijke rekening niet beseffen dat ze allebei een aanvraag moeten doen. De Nederlandsche Bank keert maximaal 100.000 euro per spaarder uit, voor gezamenlijke rekeningen geldt het dubbele bedrag.
Ruim 118.000 spaarders die zich wel hadden gemeld, hebben inmiddels hun geld teruggekregen.
In totaal heeft DNB tot dusver 1,53 miljard euro aan schadevergoeding uitgekeerd. De centrale bank ging uit van een totale schadepost van 1,6 miljard euro.
De bank hoopt de uitbetaling zo snel mogelijk af te wikkelen. In januari start de bank met een bezemactie om de spaarders te bereiken die nog niets van zich hebben laten horen of een onvolledige aanvraag hebben ingediend. De eerste twee weken van die maand krijgen alle mensen bericht per e-mail en als dat niets oplevert, stuurt de bank een brief per post.
„We willen zeker weten dat iedereen die een beroep op ons wil doen, dat voor 16 maart doet”, aldus de zegsman. Na die datum neemt DNB geen verzoeken om schadevergoeding meer in behandeling.