Brief aan HGJB-gemeente Stadskanaal
Een hele serie Bijbelteksten wijst in de richting van de volwassendoop. Evenzoveel Bijbelteksten pleiten voor de kinderdoop. Welk standpunt is het meest Bijbels?
„Je zou wensen dat er een Bijbelboek was zoals ”Brief aan de HGJB-gemeente te Stadskanaal”, met een eenduidig antwoord op deze vraag”, zei ds. H. J. van Wijnen maandag in een workshop tijdens de HGJB-Kerstconferentie. „Omdat een dergelijke brief ontbreekt, moet het antwoord worden gevonden vanuit het geheel van de Schrift.”De Kerstconferentie van de Hervormd-Gereformeerde Jeugdbond (HGJB), die vorige week zaterdag begon en tot dinsdag duurde, heeft een nieuwe locatie in conferentieoord het Pagedal in Stadskanaal gevonden. De conferentie, met ruim 900 deelnemers, had als thema ”Het Testament - leven in de Geest van Jezus”. Het programma bestond uit een mix van workshops, sport, Bijbelstudie, gezelligheid, muziek en aanbidding. De jongeren konden kiezen uit een scala van workshops waarin vragen over eigen identiteit, kerk en maatschappij, kerkvisies en jongeren centraal stonden.
Doop
De workshop ”In de knoop met de doop” onder leiding van ds. Van Wijnen trok met zestig deelnemers de nodige belangstelling. De HGJB-directeur benadrukte dat ieder zijn mening vrij mocht uiten. Voordat de discussie begon, werd gepeild hoe de groep dacht. Uit de enquête bleek dat zowel overtuigde voorstanders van de kinderdoop als van de volwassendoop niet aanwezig waren. Zonder het andere standpunt te verketteren neigde een derde van de groep naar de kinderdoop en een derde naar de volwassendoop, terwijl een derde aangaf het niet goed te weten. Bijna iedereen had van heel nabij een overdoop meegemaakt. Sommige jongeren konden zich goed voorstellen dat zoiets bij ouders heftige gevoelens kan oproepen, terwijl anderen er moeite mee hadden dat een overdoop boosheid en onbegrip bij ouders teweeg kan brengen.
Ds. Van Wijnen gaf aan dat het verschil in de doopvisie wel ingrijpend is, maar geen reden om elkaar niet als gelovigen in Christus te erkennen. Hoewel de HGJB-directeur zijn doopvisie niet wilde opdringen of gronden op losse teksten, hield hij de jongeren voor dat de doopvisie vanuit het geheel van de Bijbel moet worden gezien. De workshopleider zei dat de gereformeerde traditie meer oog heeft voor de continuïteit van het Oude en het Nieuwe Testament. Op onbegrijpelijke wijze, die de westerse rationaliteit niet kan bevatten, stelt de Bijbel het persoonlijke geloof centraal, maar laat dan tegelijkertijd de omgeving van de gelovige in het heil delen.
Vrucht dragen
In de grote zaal hield HGJB-medewerker J. ten Brinke een plenaire Bijbelstudie over Johannes 15. Ten Brinke: „Met dit voorbeeld van de wijnstok zegt Jezus dat het vrucht dragen onlosmakelijk bij het discipelschap behoort. Als je geen vrucht draagt, dan zal iets verbijsterends plaatsvinden, namelijk de afsnijding. Degenen die wel vrucht dragen, worden vaak pijnlijk gesnoeid. Bij gelovigen bestaat nogal eens de neiging een soort checklist van christelijke deugden te maken. De verbintenis met Jezus komt beter tot uiting in de bereidheid Hem je vuil aan te bieden dan in het opmaken van een hele waslijst met goede dingen. Verbonden zijn met Jezus betekent niet Hem als een papagaai na te doen, maar het eigen ik onttronen zodat Jezus Heer en Meester in je leven wordt. Het geweten van Jezus wordt jouw geweten en Zijn fantasiewereld wordt ook jouw fantasiewereld."
„Dat werkt bevrijdend. Dan kun je misschien boos worden, maar je barst niet in schelden uit. Je bent misschien nog steeds teleurgesteld in de kerk, maar die kerk krijgt dan wel een plaats in je gebeden. In plaats van de tijd te doden, ga je die vullen door bijvoorbeeld eens met je buurman een gesprek te beginnen. Het blijven in Zijn liefde is zichtbaar in het vrucht dragen. God heeft mij eerst liefgehad en zo ben ik uit de wereld weggeroepen om Hem wederkerig lief te hebben. Op die manier laat jij met je leven een testament achter, terwijl God de erfenis al heeft beloofd”, zo eindigde Ten Brinke zijn toespraak.