Fusieplannen FrieslandCampina gaan door
AMERSFOORT (ANP) – De problemen in de wereldeconomie hinderen de fusieplannen van zuivelgiganten Campina en Friesland Foods vooralsnog niet. Volgens de top van de nieuwe onderneming, FrieslandCampina, heeft het bedrijf geen gebrek aan interesse van (buitenlandse) kopers voor de verplicht af te stoten onderdelen.
Ook heeft het bedrijf nog geen reden om de verwachte voordelen van de fusie naar beneden bij te stellen of meer banen te schrappen.
Woensdag kregen Campina en FrieslandFoods groen licht van Eurocommissaris Neelie Kroes (mededinging) onder een aantal voorwaarden. De nieuwe onderneming zou te sterk zijn en moet daarom onder meer de dagverse melkproductie van FrieslandFoods en een kaasfabriek van Campina sluiten.Voor de fabrieken in Nijkerk en Bleskensgraaf, die met inboedel, personeel en al worden afgestoten, is FrieslandCampina op zoek naar kopers. „Een aantal gegadigden zijn zeer geïnteresseerd, ook in de huidige situatie", aldus topman Cees ’t Hart donderdag. ’t Hart sprak van „tientallen" partijen die hebben aangegeven in de markt te zijn om onderdelen over te nemen. Het bedrijf zit nog niet met een partij om de tafel. „Daarvoor is het nog te vroeg.
De verkoop moet binnen een jaar zijn afgerond. De topman, voorheen werkzaam bij voedingsmiddelenconcern Unilever, zei niet bang te zijn met de verkoopprijs in de knel te komen.„Men is blijven kloppen op de deur. En het helpt dat er meerdere partijen zijn". De af te stoten onderdelen zijn goed voor een omzet van ongeveer 367 miljoen euro. FrieslandCampina streeft ernaar de fabrieken met garanties voor het personeel te verkopen.
Door te fuseren verwachten de zuivelcoöperaties dat ze beter kunnen inspelen op ontwikkelingen in de internationale markt. FrieslandCampina wil zich gaan meten met andere giganten als het Franse Danone en het Zwitserse Nestlé. De nieuwe onderneming verwacht zoals eerder aangegeven minimaal 175 miljoen euro op de kosten te kunnen besparen op jaarbasis na de samengang. Ook zijn er geen tekenen om meer banen te schrappen dan aangegeven. Het portfolio aan merken (in totaal veertig) zal kritisch tegen het licht worden gehouden.
Voor de consument zal het nog wel even duren voordat deze merkt dat de twee zijn samengegaan. Eind januari zal de nieuwe onderneming het eigen logo presenteren, maar het zal tot eind 2009 of begin 2010 duren totdat nieuwe FrieslandCampina–producten in de supermarkten liggen. ’Oude’ merken als Chocomel, Fristi, Campina en Mona zullen gewoon blijven bestaan.