Economie

In Amsterdam regen, spetters in Apeldoorn

Het eerste halfjaar van 2008 draaide de Erdee Media Groep boven verwachting, zegt EMG-directeur ir. B. Visser. Na de gewone zomerdip had in september herstel moeten komen, maar het werd een forse terugval. De neergaande lijn wordt niet zomaar omgebogen. Tijd voor maatregelen. Visser: „Een moeilijke boodschap, maar geen paniek.”

Niek Sterk
16 December 2008 11:05Gewijzigd op 14 November 2020 06:55
B. Visser: Een moeilijke boodschap, maar geen paniek. Foto RD
B. Visser: Een moeilijke boodschap, maar geen paniek. Foto RD

Regent het in Amsterdam, dan spettert het in Apeldoorn. Krantenland is in beweging, louter neerwaarts. Voor het Amsterdamse PCM-concern -uitgever van onder meer de Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad- wordt het een zware week, voorspelde een van de eigen titels maandag. Hard ingrijpen zal nodig zijn. Voor de Telegraafgroep geldt idem: snijden om te overleven. Hier twee katernen, daar een kleurenbijlage, ten koste van vele tientallen arbeidsplaatsen. Of meer.Zo heftig is het in Apeldoorn -bakermat van de EMG- gelukkig niet, zegt Visser. Maar wat wel waar is: de harde terugval in advertentievolume vanaf september was een verrassing, ook al bestond het woord kredietcrisis al wel even. De term ”financiële crisis” leefde nog nauwelijks.

In juni, bij de presentatie van de jaarcijfers 2007, luidde de krantenkop: ”Advertenties fleuren EMG-cijfers op.” Visser: „Inmiddels kleurt de haperende advertentiemarkt de cijfers rood.” Ook op andere fronten is sprake van flinke extra kosten of deels verdampte (pensioen)tegoeden. „Een aftreksom kan opeens erg hard gaan.”

De EMG -moedermaatschappij van het Reformatorisch Dagblad, Terdege en Erdee Beursorganisatie- heeft z’n naam mee, want de aanduiding krantenbedrijf is achterhaald. „We zijn een mediabedrijf”, zegt Visser. Dat sluit beter aan bij de snel veranderende behoeften van de moderne mediaconsument. Van die brede benadering -krant, internet, doelgroepbenadering- zal het bedrijf het in de toekomst ook moeten hebben”, meent hij. „Daarom ben ik blij dat ons strategisch plan Vizier 2012 inmiddels loopt. Het zou niet best zijn als we daarmee nu nog moesten starten.”

Het bedrijf is gezond in een veranderende markt, alle gemaakte plannen gaan door, maar dat lukt niet zonder een kritische blik richting kosten en efficiency. Hij vult in: „Gedwongen ontslagen zijn niet nodig, maar via natuurlijk verloop schrappen we wel in de fte’s.”

In 2009 betreft het 11 banen, het jaar erop nog eens 10, op een personeelsbestand van 240. Waarbij het zwaartepunt zal liggen op journalistieke functies. „Bij iemands vertrek vullen we de baan zo mogelijk intern op.” De invoering van een nieuw computersysteem -dezer dagen- maakt sowieso een efficiencyslag mogelijk, aldus Visser.

Wie nu weloverwogen ingrijpt, voorkomt grotere problemen, redeneert hij, al blijft het op onderdelen koffiedik kijken. Een meevaller in een nieuw drukcontract valt -dat staat vast- weg tegen de prijscompensatie voor het personeel, maar de daling in de advertentieverkoop valt moeilijker secuur in te schatten. In verhouding tot andere kranten valt de neergang in abonnees met 1 procent per jaar mee. „De EMG heeft een missie, een boodschap in afhankelijkheid van God. Die missie is het waard te worden voortgezet.” Een titel als de Volkskrant verloor in zeven jaar een kwart van zijn lezers.

Een noodfonds voor de pers, zoals minister Plasterk is gevraagd, oogst bij Visser sympathie als het gaat om er gedegen onderzoek naar nieuwe kansen mee te genereren. „Acht miljoen is niks, maar als de overheid research faciliteert is dat een goede zaak. Dat kranten aandacht vragen voor oneerlijke concurrentie door de publieke omroep is ook prima, maar wij moeten zonder overheidssteun gezond kunnen blijven. Anders word je als sector een voze appel.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer