Spoor Breda-Utrecht houdt kleine kans
Een spoorlijn Breda-Utrecht in combinatie met de verbreding van de A27, vurig bepleit door de ChristenUnie, blijft voorlopig toekomstmuziek.
Verkeersminister Eurlings zegde in de nacht van maandag op dinsdag de Tweede Kamer toe te bekijken of de Merwedebrug en andere kunstwerken op de drukke noord-zuidverbinding breder kunnen worden aangelegd „zodat in de toekomst de aanleg van een spoorlijn niet onmogelijk is.”De andere coalitiepartijen CDA en PvdA waren tevreden met die toezegging. Een ChristenUniemotie voor vervolgonderzoek naar een spoorlijn, gesteund door de SP, zullen zij niet steunen. CDA en PvdA hikken aan tegen de 3 miljard euro extra kosten van zo’n railverbinding, en het gevaar van vertraging van de A27-plannen door zo’n studie.
Tweede Kamerlid Cramer van de ChristenUnie voerde aan dat de gelijktijdige aanleg van spoor en weg ten minste 700 miljoen aan kosten scheelt. Ook verwacht hij een toeloop van reizigers, tot 90.000 per etmaal.
De Kamer besprak met Eurlings het MIRT, waarbij het draait om een lange lijst verkeersprojecten. De minister kreeg het in het marathondebat niet zwaar te verduren. Hij voorkwam een mogelijke PvdA-motie door een brief te beloven over zijn plannen voor nieuwe (snel)wegen rond Utrecht.
Vrijwel alle fracties spraken de CDA-bewindsman aan op de mogelijke aanleg van een nieuwe snelweg naast het natuurgebied Amelisweerd. Zij waren net zo bezorgd over de komst van een snelweg door de wijk Leidsche Rijn.
Volgens Eurlings staan in de mede door minister Cramer (Ruimte) gesteunde startnotitie ook plannen voor openbaar vervoer, fiets en andere mobiliteitsoplossingen. Hij sprak van een „brede verkenning” waarbij alle mogelijke oplossingen worden bekeken om te voorkomen dat die over vijf tot zes jaar weer „opdwarrelen.” Medio 2009 zal in samenspraak met de regio een voorkeursvariant gekozen worden.