Sterk groeiend CSM boekt meer winst
CSM blijft op zoek naar overnamekandidaten. In de komende vijf jaar heeft de producent van zoetwaren en voedingsingrediënten door eigen middelen en leningen 1,5 miljard euro te besteden voor nieuwe acquisities.
Dat zei bestuursvoorzitter J. Vink donderdag in een toelichting op de jaarcijfers. CSM is de afgelopen jaren sterk uitgedijd. Het bedrijf kocht de bakkerijpoot van Unilever en verder snoepmaker Socalbe en bakkerijleveranciers Carels en Besser. De jongste loot aan de stam is het eerder dit jaar van Avebe overgenomen Glucona.
Door de effecten van die overnames wist het bedrijf dit jaar de winst per aandeel met 14,6 procent te laten stijgen. Voor volgend jaar denkt het op eigen kracht een winstgroei van 5 procent te realiseren. „Dat is beter dan de 3 tot 4 procent die wij gemiddeld in de laatste 25 jaar hebben gehaald”, aldus Vink.
Maar daarmee is CSM er niet. Het bedrijf houdt zijn aandeelhouders voor dat de winst per aandeel met 10 procent gaat stijgen. Dus moeten er binnen niet al te lange tijd overnames bij. Vink denkt daarbij aan bakkerijingrediënten en biochemie.
Het concern leunt sterk op zijn bakkerijingrediënten in Europa en de Verenigde Staten. CSM haalt tweederde van zijn omzet uit ingrediënten voor bakkers, niet alleen zoetstoffen maar ook complete bakkerij- en vriesdeegproducten. Juist bij die gemaksproducten ziet Vink veel kansen. „Steeds minder bakkers staan om vier uur op om zelf te gaan bakken.”
CSM is allang niet meer het oude suikerbedrijf. De bietencampagne maakt nog maar 8 procent uit van de totale omzet. Daarom past het bedrijf zijn boekjaar aan. Traditiegetrouw liep het boekjaar gelijk met het suikerseizoen. Dit jaar verlengt CSM zijn boekjaar met een vijfde kwartaal, om volgend jaar met zijn boekjaar gelijk te lopen aan het kalenderjaar.
Over het boekjaar 2001/2002, dat afliep op 30 september, kwam de nettowinst uit op 163,3 miljoen euro tegenover 152,3 miljoen euro een jaar eerder. Dat was een stijging van ruim 7 procent.