Jumbo opnieuw populairste
Supermarktketen Jumbo is van alle Nederlandse supermarkten het populairst bij zijn klanten. Het lijkt bijna saai te worden, want voor de twaalfde keer eindigde het bedrijf uit Veghel op de eerste plaats. Toch lijkt Jumbo ook terrein te verliezen en komt de nummer twee (Albert Heijn) wel heel dichtbij.
Jumbo scoort een 7,58 van zijn klanten, zo blijkt uit het donderdag gepubliceerde kerstrapport van onderzoeksbureau GfK in opdracht van Foodmagazine. De keten die inmiddels door heen Nederland filialen heeft, weet ook nieuwe klanten voor zich te winnen. Wel merken de onderzoekers op dat de voorsprong van Jumbo minder groot is. Het bedrijf heeft ook steekjes laten vallen: zo komt het niet meer voor in de topvijf van vriendelijkste personeel en voordeligste formule.Albert Heijn, met achthonderd winkels in Nederland de grootste supermarktketen, kreeg een 7,51 van zijn clientèle. De derde positie, gedeeld door Boni en Nettorama, scoorde een 7,46. Van de 24 supermarktketens eindigden Spar, Aldi en Coop op de laatste plaatsen. Op de hoofdkantoren van Sligro en Dekamarkt zal niet worden gejuicht om de score hun winkelformules. Beide supermarktformules, EM-Té en Dekamarkt, daalden elf plaatsen. MCD steeg van de twintigste positie naar plaats acht.
GfK doet twee keer per jaar onderzoek naar de waardering van klanten voor hun supermarkt. Hieraan doen ongeveer zesduizend huishoudens mee. Zij beoordelen hun eigen supermarkt op netheid, versaanbod, assortimentskeuze, kwaliteit, lage prijzen, aanbiedingen en de vriendelijkheid van het personeel.