NMa beschuldigt fietsfabrieken van prijsafspraken
Gerenommeerde fabrikanten van fietsen als Gazelle, Giant en Batavus hebben onderling afgesproken hoeveel ze voor een bepaald model vragen. Zo luidt de beschuldiging die de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) donderdag aan de fabrikanten heeft laten weten.
De NMa heeft na onderzoek rapport opgemaakt tegen vier fabrikanten op vermoeden van prijsafspraken en het uitwisselen van concurrentiegevoelige gegevens. Ook twee brancheorganisaties zouden er bij hun leden, de rijwielhandelaren, sterk op hebben aangedrongen niet in zee te gaan met twee andere aanbieders van fietsen.
Volgens de NMa spelen Gazelle, Accell Group met onder meer de merken Batavus, Koga Miyata en Sparta, Giant en Larcom Life Cycles (de rechtsopvolger van Union) onder een hoedje. Samen hebben die bedrijven 70 tot 80 procent van de Nederlandse markt in handen.
Volgens de kartelwaakhond wisselen de fietsfabrikanten concurrentiegevoelige informatie uit. Dat gebeurt sinds 1998, waarbij de bedrijven elkaar tweemaandelijks op de hoogte stellen van onder meer de ontwikkeling van de marktaandelen, prijzen en trends. Ook hierdoor is de prijsconcurrentie op de fietsmarkt afgenomen en worden de consumenten benadeeld, aldus de NMa.
Tegen de brancheorganisaties Bovag en de Nederlandse Christelijke Bond van Rijwiel- en Motorhandelaren (NCBRM) is eveneens rapport opgemaakt wegens overtreding van de Mededingingswet.
Deze verenigingen hebben er bij hun leden, de rijwielhandelaren, op aangedrongen niet in zee te gaan met twee grote aanbieders van bedrijfsfietsen wegens een te lage winstmarge. Ook hebben zij de rijwielhandelaren adviezen gegeven over prijzen van service- en onderhoudsbeurten.
De fabrikanten en de brancheorganisaties krijgen de gelegenheid te reageren op de beschuldigingen. Daarna stelt de NMA definitief vast of er sprake is van een overtreding. Is dat het geval, dan zal er een financiële sanctie worden opgelegd. De boete voor de fabrikanten kan oplopen tot 10 procent van de jaaromzet.
De forse verhoging van de fietsprijzen in het najaar van 2000 was aanleiding voor het onderzoek. De conclusies zijn mede gebaseerd op informatie die is verzameld bij bedrijfsinvallen.