Softwareverkoop spelcomputer groeit fors
De verkoop van software voor spelcomputers is in de eerste helft van dit jaar met 70 procent gestegen. Consumenten gaven in totaal 46 miljoen euro uit aan de software voor spelcomputers als PlayStation 2 en Xbox. In de eerste zes maanden van 2001 was dat nog 27 miljoen euro.
Dat bleek woensdag uit onderzoek van het Rotterdamse bureau Blauw Research.
Blauw Research baseert zijn tweejaarlijkse onderzoek op omzetgegevens van winkelketens als Dixons, Dynabyte, Free Record Shop, Bart Smit en Vroom & Dreesman. Daarnaast zijn negenhonderd consumenten ondervraagd.
Ondanks de verslechterde economie blijven liefhebbers nieuwe spellen kopen voor hun ’gewone’ en spelcomputers. De totale omzet (CD-roms en software) kwam in het eerste halfjaar uit op 92 miljoen euro, 30 procent meer dan in dezelfde periode in 2001.
Afgezet tegen spelletjes op CD-rom is de software voor spelcomputers bezig met een sterke opmars. Voor het eerst hebben beide producten een gelijk aandeel (50 procent) in de omzetcijfers.
Onderzoeker F. Sibbel verwacht dat de omzetgroei in software voor spelcomputers voortgaat. In heel 2001 kwam de omzet uit op 75 miljoen euro, een stijging van 63 procent. „De omzet in 2002 valt zeker hoger uit”, voorspelt Sibbel op voorhand. „De verkoop van software voor spelcomputers vertoont traditioneel een hele sterke piek in de tweede helft van het jaar en zeker rond de feestmaanden.”
Toch blijkt uit het consumentenonderzoek dat de kopers de aanschaf van spelcomputersoftware een dure grap vinden. „Maar dat weerhoudt ze er niet van om nieuwe spelletjes aan te schaffen”, concludeert Sibbel. Volgens hem heeft de spelliefhebber ook niet veel alternatieven. „Er is wel wat verschil in prijs, maar dat wordt dan gecompenseerd door bijvoorbeeld de kwaliteit van de grafische vormgeving van een spel.”
Uit het consumentenonderzoek blijkt dat bijna 75 procent van de kopers kiest voor spelcomputers van de drie grote fabrikanten Sony (PlayStation 2), Microsoft (Xbox) en GameCube (Nintendo).