NS nog niet zeker van monopolie
Minister Eurlings van Verkeer wil de NS niet nu al beloven dat het bedrijf ook na 2015 het alleenrecht behoudt om treinen te laten rijden over het hoofdspoor.
Dat zei de minister woensdag tijdens het Kamerdebat over zijn begroting.PvdA en SP pleitten ervoor om het contract met de NS, dat loopt tot 2015, nu al te verlengen. Eurlings en het CDA vinden het daarvoor te vroeg. Beiden denken dat de NS marktgerichter gaan werken zolang nog niet zeker is dat het spoorbedrijf zijn monopoliepositie behoudt. Eurlings is op zich goed te spreken over de prestaties van NS op het gebied van klantvriendelijkheid en op tijd rijden.
ChristenUnie Kamerlid Cramer presenteerde woensdag een notitie met daarin honderd locaties waar mogelijk een nieuw station zou kunnen komen. De partij wil dat tijdig wordt begonnen met de bouw van nieuwe stations; in elk geval in Sassenheim, bij Bleiswijk, Groningen Europark en Assen Zuid. „De trein moet meteen een aantrekkelijk vervoermiddel zijn”, lichtte Cramer toe. „Bewoners moeten niet wennen aan twee auto’s voor de deur omdat er nog geen station is bij hun nieuwe huis.”
De Tweede Kamer en Eurlings bleken woensdag bepaald niet op één lijn te zitten over een wet die de versnelde aanleg van spitsstroken en andere wegverbredingen regelt. Eurlings wil de zogenoemde spoedwet zo snel mogelijk behandeld zien in het parlement. Deze kabinetsperiode moet immers de schop de grond in.
Die vlieger gaat voorlopig niet op. De verkeersspecialisten in de Kamer eisen een spoedadvies van de Raad van State over aanpassingen in de wet. Eurlings vindt dat niet nodig. De wet zou zorgvuldig genoeg zijn.
Het kabinet komt volgende week met de onderbouwing van het rapport van de commissie Veerman over maatregelen tegen de stijgende zeespiegel, kondigde staatssecretaris Huizinga van Verkeer woensdag in het Kamerdebat aan. SGP’er Van der Staaij wees er op dat de Deltacommissie van Veerman aandringt op onmiddellijke actie, omdat op dit moment veel waterkeringen niet aan de normen voldoen.
De overheid zou in deze tijden van economische crisis moeten investeren in grote projecten, zei hij. „Dat levert werkgelegenheid op.” Hij vroeg het kabinet daarom grotere bouwprojecten, ook los van de projecten die de Deltacommissie voorstelt, eerder uit te voeren.
CDA en VVD vroegen Huizinga naar het opspuiten van zand voor de kust. Huizinga zei dat er tot er tot nu toe geen 12 miljoen, maar 11 miljoen kuub zand is verwerkt. „De afgelopen jaren zijn de grondstofprijzen enorm gestegen. Ook het opspuiten van zand is veel duurder geworden. Maar onder invloed van de kredietcrisis dalen de grondstofprijzen weer. In het voorjaar bekijken we of er extra geld nodig is. Over veiligheid sluiten wij natuurlijk geen compromissen.”
Het verbreden en ophogen van de kust is een van de belangrijkste manieren om de kustlijn te versterken.