Minister vol lof over NS
DEN HAAG (ANP) – Verkeersminister Eurlings vindt dat de Nederlandse Spoorwegen heel goed presteren op het gebied van klantvriendelijkheid en op tijd rijden. Hij gaat echter niet zover als de PvdA die de NS ook na 2015 het alleenrecht gunt om treinen te laten rijden op het hoofdspoor.
Zo’n besluit moet weloverwogen worden genomen, zei de minister woensdag in de Kamer. Anderzijds investeert de NS volgens hem stevig in materieel en zet het bedrijf daarmee stappen in de goede richting.Samsom van regeringspartij PvdA pleit ervoor het contract (’concessie’) van de NS, dat per 2015 afloopt, te verlengen. „We vragen de NS te investeren tot 2020. Het zou raar zijn als de NS in 2015 out of business zou raken”, zei hij eerder in het debat over de verkeersbegroting.
Coalitiepartner CDA voelt voorlopig niets voor zo’n stap. De prikkels die uitgaan van het aanbesteden van het spoor, zorgen ervoor dat de NS marktgericht werkt. „Dit is niet prikkelen, maar pamperen”, aldus Kamerlid Koopmans.
De minister wil naar zijn zeggen het spoorbedrijf ook scherp houden. Hij wees verder op de door de Kamer bekritiseerde problemen rond de HSL–Zuid. De NS exploiteert samen met de KLM deze hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Parijs, waarvan de opening opnieuw met zeker een jaar (tot eind 2009) is vertraagd.
Twee miljard van de 4,5 miljard euro aan extra kabinetsinvesteringen in het spoor tot 2020 komt voor rekening van de NS. Dat kan omdat het een staatsbedrijf is, betoogde Koopmans verder.
Eurlings juicht de aangekondigde nauwere samenwerking tussen NS en spoorbeheerder ProRail toe. De SP zou graag zien dat zij volledig samengaan, en zo de opsplitsing uit 2001 terugdraaien. De bewindsman ziet dat niet zitten. Dat zou niet samengaan met de onafhankelijke positie van ProRail tegenover de verschillende goederenvervoerders, die actief zijn in Nederland.