Limburgs verzet tegen spoorlijn
De aangekondigde reactivering van de IJzeren Rijn, de goederenspoorlijn tussen België en Duitsland, roept in Limburg het nodige verzet op. Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn kondigde vrijdag aan er alles aan te doen om alternatieven voor het historische tracé onder de aandacht te brengen.
De organisatie, waarin een vijftal gemeenten, de provincie Limburg, Staatsbosbeheer, stichting Milieufederatie Limburg en de Limburgse Kamer van Koophandel zijn verenigd, greep de recente ontwikkelingen aan om een protest te laten horen en een vernieuwde website te lanceren.Het samenwerkingsverband legde vrijdag nog eens uit waarom de keuze voor het bestaande tracé geen goed idee is. „Niemand ontzegt Antwerpen het recht op een goede achterlandverbinding. Maar reactivering zoals minister Eurlings nu voorstelt, is wat ons betreft niet realistisch”, zegt de Roermondse wethouder IJff, voorzitter van het samenwerkingsverband. „Het historische tracé biedt onze regio geen enkel economisch voordeel, sterker nog: het gaat alleen maar ten koste van de leefbaarheid en de natuur.”
Het verband onderzoekt wat de juridische consequenties zijn van dit tracé door onder meer natuurgebieden bij Weert, Leudal en Roermond. Verkeersminister Eurlings ondersteunt het tracé.
IJff sprak tijdens de presentatie van een website met informatie over de verbinding tussen Antwerpen en Duitsland. Het opknappen van de oude spoorlijn kost ruim een half miljard euro, waarbij niet de kosten zijn geteld voor knelpunten, zoals tunnels door Weert. Bovendien kunnen dagelijks slechts zeventig treinen over de in 1879 aangelegde spoorlijn rijden. „Voor de ontsluiting van de haven in Antwerpen onvoldoende”, aldus IJff. „Bovendien staan tegenover de torenhoge kosten nauwelijks baten.”
Hij riep de ministers van België, Nederland en Duitsland op „er nog eens een nachtje over te slapen” en dan voor de jaarwisseling voor een ander tracé te kiezen. De optimistische verwachting dat tegen 2018 de eerste Belgische treinen over de IJzeren Rijn rijden, noemde IJff onrealistisch. „De aanleg moet voldoen aan de wet- en regelgeving van de betrokken landen, met alle langdurige procedures van dien.”
Verkeersminister Eurlings liet de Tweede Kamer dinsdag weten dat de IJzeren Rijn, het uit 1879 stammende goederenspoor tussen België en Duitsland, wordt heropend. Nederland en België steggelen al bijna twintig jaar over reactivering van de voor de Antwerpse haven belangrijke verbinding met het Duitse Ruhrgebied. Nederland heeft echter geen keus en moet krachtens het Scheidingsverdrag meewerken aan reactivering. Dat verdrag, opgesteld in 1839, geeft België recht op doortocht. Op 17 november vond overleg plaats tussen Belgische en Duitse bewindslieden en minister Eurlings. De laatste liet daarna weten dat de IJzeren Rijn, die bij Cranendonck Nederland binnenkomt en bij Roerdalen het land weer verlaat, nieuw leven wordt ingeblazen.
Om de overlast te beperken, zet de minister in op een zogenaamde tussenvariant. Daarbij wordt een deel van het oorspronkelijke tracé dat nu dwars door Roermond loopt, omgeleid. Ook komt er een 6 kilometer lange tunnel onder nationaal park De Meinweg door.
Modernisering van het tracé kost 570 miljoen euro. De eerste goederentreinen moeten vanaf 2018 gaan rijden. De prognose is dat in 2030 circa 72 treinen per etmaal in beide richtingen gaan.