Spoorwerkers dankzij beveiliging ook overdag in touw
Door een nieuw beveiligingssysteem kunnen baanwerkers overdag aan het spoor werken terwijl de treinen blijven rijden. Spoorbeheerder ProRail komt met de nieuwe methode om het onderhoud aan het spoor sneller en doelmatiger uit te voeren zonder dat dit het treinverkeer hindert.
ProRail maakte vrijdag bekend dat het systeem toepasbaar is op ongeveer 40 procent van het Nederlandse spoor. Dat is vooral buiten de Randstad, op baanvakken waar niet al te veel treinen rijden. Aannemer Strukton gaat er als eerste mee aan de slag op het traject Meppel–Groningen.Beheerste Toelating met Blokschakelaar, heet de nieuwe vinding. Spoorwerkers kunnen dankzij speciale schakelaars op de seinen op een veilige manier tussen twee treinen door werkzaamheden verrichten. De reizigers hebben er geen last van.
Volgens ProRail zijn er allerlei voordelen. Voor spoorwerkers is het prettig dat er overdag kan worden gewerkt in plaats van ’s nachts. Verder is er minder overlast voor reizigers omdat het spoor minder vaak ’buiten dienst’ hoeft. Ook wordt het werk goedkoper. Nachtwerk is namelijk duur.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Arbeidsinspectie hebben ingestemd met de werkmethode, die inmiddels al is beproefd.