Donner: 3 jaar grens dicht voor Roemenen en Bulgaren
Minister Donner (Sociale Zaken) houdt wegens de verslechterende economie de grenzen voor Roemeense en Bulgaarse arbeidsmigranten voorlopig de komende drie jaar dicht. Dat heeft de CDA–bewindsman donderdag toegezegd aan de Tweede Kamer tijdens de behandeling van de begroting Sociale Zaken.
Nu hebben inwoners van Roemenië en Bulgarije, sinds vorig jaar lid van de Europese Unie, hier nog een werkvergunning nodig. Volgens Europese afspraken moet Nederland voor 1 januari besluiten of en hoe de toegang voor deze werknemers beperkt moet blijven; anders gaan de grenzen helemaal open.Donner wilde aanvankelijk de grens voor Roemeense en Bulgaarse werknemers tot 1 juli volgend jaar dichthouden. Maar een Kamermeerderheid drong er eerder deze week op aan de volledige termijn van drie jaar te benutten, die in Europa is afgesproken om nieuwe EU–burgers beperkingen op te leggen als het gaat om vrij verkeer van werknemers.
Volgens CDA–Kamerlid Van Hijum kan altijd nog de komende drie jaar tussentijds worden besloten om de grenzen eerder open te stellen voor Roemenen en Bulgaren als daar aanleiding toe is. De Kamer dringt al langer aan een pas op de plaats te maken met het toelaten van meer Oost–Europees personeel, omdat er nog veel problemen zijn met uitbuiting en huisvesting, vooral van Poolse werknemers.
Donner erkende dat in bepaalde regio’s en steden problemen zijn, maar hij wees ook op voordelen van de komst van Oost–Europees personeel. Zo is de land– en tuinbouw momenteel nog een van de weinige goed draaiende sectoren. Dat is volgens de minister mede te danken aan de inzet van vooral Polen, waardoor deze branche nog beschikt over voldoende vakkrachten.
EVO, de belangenorganisatie in het beroepsgoederenvervoer, is teleurgesteld in het besluit van Donner. „In de logistiek en transport staan duizenden vacatures open voor beroepen waarvoor steeds minder Nederlanders te motiveren zijn, zoals chauffeur en magazijnmedewerker. We roepen het kabinet en de Tweede Kamer daarom op een uitzondering te maken voor logistieke functies".