Economie

ING–dochters bereid tot reparatie woekerpolis

Nationale–Nederlanden, Postbank en RVS, alle dochterbedrijven van bankverzekeraar ING, willen polishouders compenseren voor teveel betaalde kosten bij beleggingsverzekeringen, de zogenoemde woekerpolissen. De ING–dochters zijn bereid 365 miljoen euro terug te geven aan zijn klanten, zo maakte ING vrijdag bekend.

Redactie digitale media
21 November 2008 08:01Gewijzigd op 14 November 2020 06:46
AMSTERDAM – Nationale–Nederlanden, Postbank en RVS, alle dochterbedrijven van bankverzekeraar ING, willen polishouders compenseren voor teveel betaalde kosten bij beleggingsverzekeringen, de zogenoemde woekerpolissen. De ING–dochters zijn bereid 365 miljo
AMSTERDAM – Nationale–Nederlanden, Postbank en RVS, alle dochterbedrijven van bankverzekeraar ING, willen polishouders compenseren voor teveel betaalde kosten bij beleggingsverzekeringen, de zogenoemde woekerpolissen. De ING–dochters zijn bereid 365 miljo

ING is de schikking overeengekomen met de consumentenorganisaties Stichting Woekerpolis Claim (WPC) en Stichting Verliespolis. De schikking heeft betrekking op 730.000 beleggingsverzekeringen. Hiervan komt naar schatting de helft in aanmerking voor een tegemoetkoming.Volgens Nationale–Nederlanden zal per polis worden berekend wat de effecten van de regeling zijn. Deze wordt automatisch toegepast voor alle lopende beleggingsverzekeringen. De polishouders hoeven zelf geen actie te ondernemen en worden op korte termijn schriftelijk geïnformeerd. Ook mensen met een verzekering die al is beëindigd, komen in aanmerking.

Stichting Woekerpolis Claim vindt de regeling „heel redelijk voor de meerderheid van de polishouders.” Dat zei de consumentenorganisatie vrijdag in een toelichting.

Het is nog wel afwachten wat de bij de stichting aangesloten houders van een woekerpolis van de drie bedrijfsonderdelen van ING ervan vinden. „Zij bepalen uiteindelijk of de overeenkomst overeind blijft”, aldus voorzitter Jeroen Wendelgelst.

Om de mening te peilen bij de bij WPC aangesloten polishouders wordt binnenkort een internetenquête gehouden, net als bij de Delta Lloyd–regeling, die begin oktober met een ruime meerderheid van de stemmen aanvaard is door WPC–polishouders.

Stichting Verliespolis is blij met het bereikte onderhandelingsresultaat met Nationale–Nederlanden. „Het akkoord biedt een redelijke en billijke compensatie voor veel polishouders. Ruim de helft van hen ontvangt een tegemoetkoming”, aldus voorzitter Gilles Hooft Graafland vrijdag.

„De trend is definitief gezet”, aldus Marlies Pernot, algemeen directeur van Vereniging Eigen Huis en een van de initiatiefnemers van Stichting Verliespolis. „Alle consumenten met een woekerpolis hebben recht op dezelfde duidelijkheid over compensatie voor te veel betaalde kosten”. Eerder kwam Delta Lloyd al een schikking overeen met de stichting.

Volgens directeur Jan Maarten Slagter van de Vereniging van Effectenbezitters, de andere initiatiefnemer van Stichting Verliespolis, is er geen excuus meer voor andere verzekeraars om achter te blijven.

Ook de Consumentenbond steunt het bereikte akkoord.

„Het is goed dat we deze overeenkomst met de consumentenorganisaties hebben gesloten. Wij vertrouwen erop dat hiermee een eind komt aan de onzekerheid en onduidelijkheid onder onze klanten”, stelde Lard Friese, directeur van Nationale–Nederlanden.
Nationale Nederlanden is de tweede grote verzekeraar die schikt in het geschil rond de woekerpolissen. In september beet Delta Lloyd het spits af met een schikking van 300 miljoen euro. Een maand later werd de regeling definitief verklaard, nadat polishouders akkoord gingen.

Later die maand zei Aegon ook te willen schikken op basis van het Delta LLoyd–akkoord. Dat zou het Haagse concern nog eens 140 miljoen euro kosten, bovenop een eerder betaald compensatiebedrag van 380 miljoen euro in de afgelopen jaren. Een akkoord met consumentenorganisaties hierover is er echter nog niet. SNS Reaal liet vorige week weten nog dit jaar te willen schikken.

In Nederland hebben zo’n twintig aanbieders ongeveer 6,5 miljoen polissen verkocht. In 2006 ontstond stampij over de beleggingsverzekeringen, waarbij een kritisch rapport van toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) als katalysator werkte. Verzekeraars bleken hoge kosten in rekening te hebben gebracht die het rendement van de beleggingsverzekeringen drukten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer