Palestijnen
Uw verslaggevers hebben goede vragen gesteld (RD 15-11) aan de voorzitter van het Nederlands Palestina Komitee, Wim Lankamp.
Hij heeft er gedetailleerd op kunnen antwoorden. Lankamps standpunt dat Israël maar beter kan verdwijnen zou door sommigen misschien verkeerd kunnen worden opgevat (ik ben lid van het Komitee). Nadruk ligt op „dit” zionistische Israël, dat Palestijnen verdrijft, onterecht discrimineert en berooft van hun land, dat Joden ten principale boven Palestijnen stelt en geen gelijke rechten wil geven aan alle staatsburgers. Jammer dat u blijkbaar geen informatie had over de aanwezigheid van Atallah Hanna, de aartsbisschop van de Orthodoxe Kerk in Jeruzalem, bij de door u genoemde Palestijnse bijeenkomst in de Doelen over het ”Recht op terugkeer”. Deze riep op tot opheffing van de bezetting en zei: „Wie niet solidair is met degenen die onderdrukt worden, kent geen normen en waarden. De ware terrorist is de bezetter.” En hij zei: „Christus kwam uit Palestina. Maria ook, en het Evangelie ook. Zij die complotteren tegen Jeruzalem (dat wil zeggen: het bezetten), complotteren ook tegen het christendom.” Het was jammer dat de organisatoren geen bekendheid hadden gegeven aan de komst van Atallah Hanna, want voor Nederlandse christenen waren zijn uitspraken zeker de moeite waard en verfrissend.Sonja Zimmermann
Voszegge 7
2318 ZJ Leiden
Darwinjaar (III)
Het is fascinerend om het heelal te bestuderen. Onmiskenbaar zijn er zaken ontdekt die we niet voor mogelijk hielden. Zo wordt de omvang van het heelal geschat op 125 miljard lichtjaar. Ook is duidelijk waarneembaar dat het heelal nog steeds naar alle kanten groter wordt, als een ballon die wordt opgeblazen. Het is die bevinding die wetenschappers tot de oerknal heeft gebracht, want als je consequent terugredeneert, een soort omgekeerde uitdijtheorie, kom je dus op een punt uit. Vanuit dat punt is het heelal ontstaan, dat moet dan een knal geweest zijn. In ”The First Three Minutes” beschrijft Steven Weinberg (Amerikaans natuurkundige en Nobelprijswinnaar in 1979) de eerste drie minuten na de oerknal. Na een inleiding begint hij: „In the beginning there was an explosion.” Hij legt dat uit en komt op blz. 8 al met een ongelofelijke ontboezeming. Vrij vertaald: „Er is een verwarrende vaagheid rond het allereerste begin. Ook is er de ongewenste noodzaak om de voorwaarden die tot de oerknal hebben geleid, vast te leggen.” Vooral dat laatste steekt een wetenschapper, want dat lukt nooit iemand. Moedig dat Weinberg het toch noemt, maar hij komt er dan niet meer op terug. Ik zeg, denk ik, niet te veel als ik beweer dat een evolutionist ook een geloof aanhangt, echter, zonder dat te willen en te beseffen. Als je alles uit wilt kunnen leggen, zou ik als wetenschapper toch willen weten waar die oerknal vandaan kwam.
Martin van de Zande
Bluesroute 36
4337 WC Middelburg
Sinterklaas (V)
In RD 14-11 roept R. A. Steenbergen op om het puur roomse en heidense sinterklaasfeest niet te „vieren.” Het is algemeen bekend dat predikanten in de tijd van de Nadere Reformatie ageerden tegen het roomse sinterklaasfeest. In de 17e eeuw waren niet zo veel mensen al belijdend lidmaat van de gereformeerde kerk; men was liefhebber van de gereformeerde leer (geen lidmaat; je viel dan immers niet onder de tucht) of in het geheim nog rooms-katholiek, denk aan de vele schuilkerken. Jan Steen heeft verschillende keren de sinterklaasavond in zijn schilderijen weergegeven. In het Rijksmuseum hangt een waar juweeltje. Op dit schilderij is geen bisschop of zwarte knecht te zien. Wel enkele bekende attributen: de roe, een schoen, peperkoek en een gezellig familietafereeltje. Steen laat de kijker meegenieten en geeft die nog wat ruimte voor eigen fantasie. Gezinnen die een pakjesavond houden, denken daarbij absoluut niet aan het vereren van een roomse bisschop. Men wil met het gezin gezellig samen zijn, vergezeld van pakjes en gedichten. Wat is er mis met saamhorigheid? Als gezin samen iets doen; hier gaat een grote pedagogische waarde van uit. Dit gebeurt in de gezinnen van de gereformeerde gezindte veel te weinig. Sinterklaas gebruiken als een boeman, die zogenaamd alles weet en ziet: dat is vreselijk! Sinterklaas en Zwarte Piet laten komen in een bejaardenhuis met soms dementerenden: dat is belachelijk; bejaarden letterlijk als kleine kinderen behandelen. Laat de scribent liever dit soort zaken aan de orde stellen. Laten wij allen ons druk maken om de zaligheid van onszelf en van onze medemens, en een middelmatige zaak als pakjesavond overlaten aan de persoonlijke vrijheid. Tussen haakjes: eet scribent wel speculaas en banketstaaf?
Mw. G. Vos
Bergakkerweg 19
8071 CC Nunspeet