Economie

„Bij vliegveld Lelystad stopt nog geen bus”

Hij heeft het idee dat Schiphol hem weg wil hebben, maar operationeel directeur Cor Vrieswijk van easyJet laat zich niet wegjagen. „We maken veel herrie.”

Riekelt Pasterkamp
31 October 2008 08:47Gewijzigd op 14 November 2020 06:38
SCHIPHOL – Operationeel directeur Cor Vrieswijk van easyJet laat zich niet wegjagen van Schiphol. „De regering wil alles. En een welvarende hub en vertrek van miljoenen passagiers naar regionale vliegvelden. Dat is een fata morgana.” Foto ANP
SCHIPHOL – Operationeel directeur Cor Vrieswijk van easyJet laat zich niet wegjagen van Schiphol. „De regering wil alles. En een welvarende hub en vertrek van miljoenen passagiers naar regionale vliegvelden. Dat is een fata morgana.” Foto ANP

Met herrie doelt Vrieswijk niet op de vliegtuigen. De Britse prijsvechter zal zich met hand en tand verzetten tegen een mogelijk gedwongen vertrek van luchthaven Schiphol. Het bedrijf wil daarvoor desnoods juridische middelen inzetten, dreigde Vrieswijk donderdag tijdens een persbijeenkomst op de luchthaven.EasyJet zegt het gevoel te hebben dat Schiphol uit is op een vertrek van de luchtvaartmaatschappij. „We zijn niet langer welkom”, aldus Vrieswijk, die tegelijk duidelijk maakte „te allen tijde op Schiphol te zullen blijven.”

De prijsvechter vervoert jaarlijks ongeveer 2 miljoen passagiers van en naar Schiphol. Bestemmingen zijn verschillende steden in Groot-Brittannië, Basel, Genève en Milaan. In totaal vliegt easyJet op 105 bestemmingen in 28 landen.

De commissie-Alders adviseerde onlangs aan de overheid om jaarlijks 70.000 vluchten naar regionale luchthavens te verplaatsen. Vooral charter- en lowcostmaatschappijen zouden moeten verkassen, zodat de Schiphol een belangrijke luchthaven blijft voor de grote Europese en internationale luchtvaartmaatschappijen. Voor easyJet, nummer twee op de nationale luchthaven, zou daarmee geen plaats zijn.

U mag naar Lelystad.
„Dat is nu nog maar een veld voor sportvliegtuigjes. Daar is helemaal niets, ik geloof zelfs dat er niet eens een bus stopt.”

En als easyJet gedwongen wordt?
„Toekomstmuziek. Als Schiphol vol is, moet er wat gebeuren. Maar wij zullen altijd op Schiphol blijven. Daar vragen onze klanten om.”

Volgens easyJet danst Schiphol vooral naar het pijpen van zijn belangrijkste klant, Air France-KLM. Dankzij het recent gesloten verbond met de luchthaven van Parijs dreigt volgens de prijsvechter uitbreiding van de „monopoliemacht” van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

Vrieswijk: „Schiphol wil er graag zijn voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven als basis hebben, maar feitelijk is dat er maar één.”

Schiphol zou zich schuldig maken aan discriminatie door met ingang van morgen passagiers die vanuit Nederland vertrekken twee keer zo veel te laten betalen aan toeslagen als reizigers die op de luchthaven overstappen: 50 euro tegen 22 euro. Dit beleid zou vooral Air France-KLM bevoordelen.

Schiphol is duur?
„De duurste luchthaven van Europa, direct gevolgd door Innsbruck en Boekarest. Als je hier opstapt voor een vlucht naar Kuala Lumpur aan de andere kant van de wereld betaal je net zo veel als voor een vlucht naar Londen.”

Een van uw concurrenten, Ryanair, vliegt daarom vanaf goedkope regionale vliegvelden.
„Bij Ryanair zijn ze niet geïnteresseerd in de klant. Met name onze zakelijke klanten willen kunnen overstappen op vluchten naar de hele wereld. We laten ons niet verdrijven naar de regio.”

Waarom doet de Nederlandse overheid dit?
„De regering wil alles. En een welvarende hub én vertrek van miljoenen passagiers naar regionale vliegvelden. Dat is een fata morgana.”

Waaruit bestaat herrie maken bij easyJet?
„We hebben een klacht neergelegd bij concurrentiewaakhond NMa over de tarieven die de luchthaven hanteert. En we lobbyen heel veel bij de politiek.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer