Friesch Dagblad komt met landelijke weekeditie
In een tijd waarin het aantal krantentitels alleen nog maar afneemt, komt het Friesch Dagblad met een landelijke weekeditie. Dat bracht hoofdredacteur/directeur L. Kooistra dinsdag naar buiten. Het nieuwe blad gaat ’Het goede leven’ heten en komt eind volgende week voor het eerst uit.
De weekeditie richt zich met name op lezers van (regionale) kranten buiten Friesland die in hun krant levensbeschouwelijke verdieping missen. Het Friesch Dagblad (FD) is de enige zelfstandige regionale christelijke krant in Nederland. Volgens de makers bevat de krant ook artikelen die buiten de provinciegrenzen het lezen waard zijn.
Via een reclamecampagne worden de komende weken 150.000 Nederlanders benaderd voor een postabonnement op Het goede leven. Over de definitieve oplage kan Kooistra nog niet veel zeggen, al zegt hij dat de minimumoplage „enkele duizenden exemplaren” bedraagt. „Maar de kostprijs van de krant is laag, omdat het blad bestaat uit artikelen die al eerder in het FD verschenen. Dus de inhoud is al betaald.”
De hoofdredacteur/directeur liep al een tijdje rond met het plan om de weekeditie te beginnen. Lezers in andere provincies benaderden hem en vroegen zich af waarom het soort informatie die in het FD wordt gegeven, niet in andere regionale kranten te vinden is. „Daarnaast is de tijd er nu rijp voor, gezien het huidige waarden- en normendebat.”
Volgens Kooistra doen de grote krantenconcerns in Nederland niets anders dan het aantal titels beperken en redacties samenvoegen. „Het resultaat is een verschraling van de inhoudelijkheid. Temeer omdat alle regionale kranten uit een gemeenschappelijke redactionele ruif eten: de Geassocieerde Pers Diensten (GPD). Daardoor is er vrijwel niets overgebleven van verscheidenheid aan opvattingen en meningen. Regionale krantenlezers krijgen van Delfzijl tot Middelburg hetzelfde nieuws voorgeschoteld.”
De weekeditie is niet bedoeld voor Friese abonnees. „Dan zou ik m’n eigen dagblad kannibaliseren. Het is ook geen concurrent van dagblad Trouw, want wij richten ons op regionale lezers.”
Het goede leven komt uit op tabloidformaat en krijgt een sober krantenuiterlijk. Het blad richt het nieuws niet traditioneel (binnenland, economie, sport en dergelijke) in, maar kiest voor vier zuilen. Dat zijn: doen, denken, geloven en genieten. „Op die manier willen we een ander ’spoorboekje’ van het nieuws geven.”
Hoofdredacteur H. Dam van de GPD bestrijdt dat de lezers van regionale kranten buiten Friesland levensbeschouwelijke verdieping missen. Die kranten krijgen via de GPD religieus nieuws, hebben eigen redacties geestelijk leven en wisselen onderling kopij uit. Bovendien is het Nederlands Dagblad een van de GPD-leden. Uit die hoek komt veel kopij op dit terrein, zegt Dam.
Ook over de „verschraling van de inhoudelijkheid”, waarvan volgens Kooistra bij de regionale kranten sprake is, verschilt Dam van mening met zijn Friese collega. Er is een heel groot aanbod van artikelen. De redacties maken niet alleen een keuze uit de GPD-kopij, maar hebben ook hun eigen productie. „Wie de regionale kranten die bij de GPD zijn aangesloten, naast elkaar legt, ziet dat er zeer verschillende kranten worden gemaakt. De Leeuwarder Courant is een heel andere krant dan het Limburgs Dagblad, het Dagblad van het Noorden verschilt sterk van het Utrechts Nieuwsblad”, aldus de GPD-hoofdredacteur.