"We mikken erop dat de gast blijft slapen"
Kruidvat stunt vanaf vandaag met hotelovernachtingen. Voor 9,95 euro per persoon biedt de drogisterijketen 100.000 kamers in een drie- of viersterrenhotel van de Fletcher Hotel Group aan. „Voor die prijs moeten mensen wellicht wel een concessie doen aan hun wensen.”
Met dertig hotels behoort Fletcher tot de grotere hotelketens van het land. Om meer gasten te trekken, bedacht de keten een eenmalige actie in samenwerking met Kruidvat.Wie de folder van de drogisterijketen op de mat krijgt, kan niet om de aanbieding heen. Op de voorkant prijkt een grote voucher voor een hotelovernachting. Er lijken geen addertjes onder het gras te schuilen. Overnachtingen zijn op basis van twee personen. De vouchers zijn een halfjaar geldig. Bovendien hoeven gasten -anders dan bij de hotelbon- het diner en het ontbijt niet in het hotel te gebruiken.
Op internetfora wordt de actie uitgebreid besproken. Hennie uit Amsterdam ziet de aanbieding wel zitten. „Fantastisch, ik sta om 9 uur op de stoep!! Kan ik eindelijk met m’n aow-tje ook es lekker uit.” Niet iedereen denkt er zo positief over. Van der Luit uit Leiderdorp ziet er niets in. „Kruidvat is een dumpwinkel. (…) Ze verzieken elke markt met rotzooi. Nu weer de hotelmarkt.”
Dat veel klanten daar anders over denken, blijkt vanmorgen in Voorthuizen. Rond negen uur gaan de laatste exemplaren al over de toonbank. J. van Dijk uit Voorthuizen heeft vier exemplaren -het maximale aantal- kunnen bemachtigen. „Wij fietsen graag. Ik wil een donderdag- en een vrijdagnacht in een hotel boeken. Het liefst in Limburg of ergens aan de kust. Pas zaten we in Hardegarijp. Daar valt weinig te beleven.”
De lage prijs van 9,95 euro lokt veel klanten. Daar hoopte algemeen directeur Rob Hermans van Fletcher Hotel Group al op. „De actie is bedoeld als een soort proefabonnement, een kennismaking met onze hotels. We verwachten een stormloop.”
Waarom verkoopt u hotelovernachtingen via een drogisterijketen?
„Kruidvat is ongelofelijk krachtig in Nederland. De keten heeft ruim 600 filialen. Daarmee bereiken we in één dag het hele land. We willen graag in een zo kort mogelijke tijd -maximaal twee weken- zo veel mogelijk vouchers verkopen.”
Honderdduizend kamers verdeeld over dertig hotels: dat betekent dat u gedurende een halfjaar iedere dag in elk hotel achttien kamers leeg moet hebben. Hoe groot is de kans dat de klanten hun voucher kunnen besteden?
„In de zomermaanden zijn de hotels goed bezet. In de wintermaanden trekken mensen er minder opuit. Dat merken wij. Daarom is de kans dat gasten de voucher kunnen besteden 100 procent. Tenzij iedereen op dezelfde dag in hetzelfde hotel wil. Door de week zijn er uiteraard meer kamers beschikbaar dan in het weekend. Verder is het voorjaar een populairdere boekingsperiode dan bijvoorbeeld de maand november. Voor 9,95 euro moeten mensen wellicht wel een concessie doen aan hun wensen.”
Kan deze prijs uit?
„Nee. Daarom is de actie eenmalig. We mikken er overigens wel op dat mensen een ontbijtje nuttigen. In een driesterrenhotel kost dat 13,50 euro, in een viersterren 15 euro. En we hopen natuurlijk dat ze nog eens terugkomen.”
Krijgt u straks niet alleen mensen over de vloer die zich normaal geen overnachting in een hotel kunnen veroorloven?
„We hebben bewust voor Kruidvat gekozen omdat daar het doorsneepubliek van Nederland koopt. Daar zullen ongetwijfeld mensen tussen zitten die zich zo’n boeking bij een hogere prijs niet kunnen permitteren. Dat risico nemen we. Als zij bij ons een fijne overnachting hebben, vertellen ze het wel weer verder. Dat levert ons mond-tot-mondreclame op. Deze gasten zullen in ieder geval niet de grootste groep zijn. Ik hoor nu bijvoorbeeld al enthousiaste verhalen over vriendinnengroepen die willen komen. Die hopen we vervolgens vaker binnen te halen. Deze prijs maakt in ieder geval dat mensen een keer extra naar een hotel willen komen.”