Schiphol en Parijs slaan handen ineen
De voorbereidingen duurden twee jaar, maar maandag was het zover. Bijna 4,5 jaar na de fusie tussen Air-France en KLM kondigden de Nederlandse Schiphol Group en de Franse luchthavenorganisatie Aéroports de Paris (AdP) aan intensief te gaan samenwerken.
De vliegveldexploitanten kiezen voor samenwerking om de concurrentie in de sector het hoofd te bieden.„Om de passagiers en luchtvaartmaatschappijen voor ons te kunnen winnen, moeten we topkwaliteit bieden”, zei AdP-topman Pierre Graff in een toelichting. De luchthavens moeten concurreren met andere luchthavens in Europa, zoals Frankfurt, Madrid, Londen, maar ook met luchthavens in het Midden-Oosten. Volgens de topman gaat het om de eerste samenwerking tussen grote internationale luchthavens. AdP is eigenaar van de Parijse luchthavens Charles de Gaulle, Orly en Le Bourget.
Schiphol neemt een belang van 8 procent in AdP waarmee de investering uitkomt op 530 miljoen euro. Het belang is afkomstig van de Franse overheid, grootaandeelhouder van AdP. De Fransen nemen op hun beurt eenzelfde belang in de exploitant van de nationale luchthaven voor een totale investering van 370 miljoen euro.
De samenwerking moet vanaf 2013 per jaar ongeveer 71 miljoen euro aan opbrengsten- en kostenvoordelen opleveren. Het verbond vertaalt zich niet direct in lagere ticketprijzen, aldus financieel topman Pieter Verboom van Schiphol Group. „We besparen wel kosten, maar we moeten ook investeringen doen.”
Ook willen de luchthavens klanten betere service leveren. Dit zal voor passagiers vooral te merken zijn in een grotere keuze in het aantal bestemmingen en snellere transfers.
Schiphol keek al langer naar samenwerking met andere luchthavens om de concurrentiepositie te versterken, aldus Verboom. Na de fusie tussen Air France en KLM kwam Parijs in het vizier. „We hebben onze samenwerking vanaf het begin met Air France-KLM overlegd. Zij zijn onze belangrijkste klant. Als zij het beter doen, is dat voor ons ook goed.”
Daarnaast is er overleg geweest met het ministerie van Financiën en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, die alle drie een belang hebben in de Nederlandse luchthaven. „Het is weleens anders geweest, maar de gesprekken verliepen uitstekend”, zegt vertrekkend Schipholdirecteur Gerlach Cerfontaine. „Men zag het nut er meteen van in, ook voor de regio. Er werd met daadkracht gehandeld.”
De overheden stelden wel de voorwaarde dat het aandeel dat AdP in Schiphol heeft, niet in andere handen kan komen. „Daarvoor is een speciaal aandeel uitgegeven, met een zogenoemde A-status.” Een andere voorwaarde was dat de overeenkomst nog kan worden teruggedraaid. „Elke twee jaar evalueren we wat de resultaten zijn.”
Mogelijk wordt de overeenkomst tussen Schiphol en AdP verder uitgebreid met nieuwe allianties, bijvoorbeeld met JFK Airport in New York. „Dit is een wens van Delta Air Lines, partner van Air France-KLM”, aldus Verboom. Een fusie zit er niet in. „De andere aandeelhouders zouden niet meer van hun belang willen inleveren, maar dat is ook niet nodig.”