Puriteinen
Een vraaggesprek waarin de liefde en de genade van de Heere Jezus zo tot uiting komen, lees ik graag. Dat maakt het RD tot een geweldige krant.
Door onder andere het werk van broeder L. J. van Valen (RD 10-10) zien we wat God, de Eeuwige, in de geschiedenis van deze wereld, deze schepping tot stand heeft gebracht en nog tot stand zal brengen. Om de kern van zijn betoog uit het vraaggesprek te benoemen: te weten met Christus, de Messias, gestorven te zijn is de sleutel tot heiliging. Hij heeft overwonnen over zonde, dood en hel. Geprezen zij de naam van de Heere Jezus.Jammer vind ik het dat aan het slot de vinger gaat naar „de oppervlakkige wateren van de evangelische beweging.” Als ik dat lees, bloedt mijn hart. Waaraan moet of kan de geachte broeder aflezen dat er in de door hem zo genoemde beweging zo weinig mannen zouden zijn van het door hem verwachte kaliber? En wat is dat kaliber dan? Doorgrondt hij de situatie in de wereld en in de gemeente zo goed en volmaakt? Ik zou eenieder, ook de geïnterviewde, willen oproepen te stoppen met dit soort negatieve kwalificaties. Laten we ook in het zicht dat we op een ander menen te hebben uiterste bescheidenheid betrachten, en daarin ook onze heiliging laten zien. Ik wens deze broeder en zijn vrouw van harte Gods onmisbare zegen toe.
Gerard Bin
Zuidwellestraat 19
4301 GS Zierikzee
CDA en moslims (II)
De wijze Prediker schrijft dat er niets nieuws onder de zon is. Daaraan moest ik denken toen ik las over de heer Tonca (RD 3-10), die de lofzang gaande houdt over de islam, ten koste van de God van Israël.
Hoe triest dat het CDA besluit een dergelijke meditatiebundel aan gemeentebesturen toe te zenden om daar gebruik van te maken.
Elia de profeet zegt op de Karmel tegen het Joodse volk: „Hoe lang hinkt gij op twee gedachten?” maar we lezen vervolgens dat het volk hem niet één woord antwoordde. Het CDA antwoordt wel, met een antwoord dat voor tweeërlei uitleg vatbaar is. Jesaja zegt echter: „Bij wien dan zult gijlieden Mij vergelijken, dien Ik gelijk zij? zegt de Heilige” (Jes. 40:25).
Het is onbegrijpelijk dat mensen met bekende namen zo onherkenbaar overkomen bij mensen die hun visie niet delen, maar die hun vertrouwen stellen op Jezus Christus, Die voor hen de enige Weg, de Waarheid en het Leven is.
Zou het dan toch waar zijn dat het „voor de wijzen en verstandigen verborgen is, en de kinderkens geopenbaard?”
Wat is deze hele gang van zaken triest, ja intriest.
A. Schurink
Nijenbeekseweg 26
7383 BD Voorst
Aboutaleb
De commentaarschrijver in RD 18-10 zag, ondanks positieve woorden over Aboutaleb als persoon, hem toch liever niet burgemeester van Rotterdam worden. „Er hebben stellig ook ongelovigen en bijna anarchistisch getinte Nederlanders op burgemeestersstoelen gezeten. Of op het pluche aan het Binnenhof. Het benoemen van een praktiserende moslim als eerste burger van Rotterdam gaat echter een stap verder”, zo besluit het RD-commentaar. Ik nodig de commentaarschrijver uit dat ooit nog eens uit te leggen. Ik had zelf wel enige bedenkingen. Het deed mij denken aan bijna honderd jaar geleden, toen wij in Nederland een eerste premier van rooms-katholieken huize kregen. In SGP-kringen werd toen ook sterk negatief geoordeeld. Tegenwoordig zal dat, denk ik, niet meer gebeuren. Heeft het commentaar van 18-10 eenzelfde achtergrond als toen? Die achtergrond is natuurlijk de uitleg van en omgang met artikel 36 NGB. Onlangs pleitte dr. ir. J. van der Graaf voor bezinning rond dit punt. Hebben wij in onze kring nog steeds een (te) grote moeite met het aanvaarden van de democratie en de vrijheid van godsdienst zoals we die al vele jaren hebben? Enerzijds maken we er in ons eigen belang, bijvoorbeeld ten aanzien van onze eigen scholen, graag gebruik van. Anderzijds willen we anderen het gebruik ervan beletten? Kan dat wel samengaan? Het heeft heel wat jaren geduurd voordat de SGP afscheid heeft kunnen nemen van haar ”Romecomplex”, als ze dat al helemaal heeft gedaan. Hoe lang zal het duren voordat we af zijn van ons ”islamcomplex”? Of spelen er bij de commentaarschrijver nog andere motieven mee, bijvoorbeeld een ”vreemdelingencomplex”? Zelf zou ik niet durven zeggen (gelet op beider publieke optreden in woord en daad) dat ik Plasterk liever als minister van Onderwijs of als burgemeester van Rotterdam zou hebben dan Aboutaleb. Het slot van het RD-commentaar heeft duidelijk een andere mening. Ik ben nieuwsgierig naar de motivering.
G. P. P. Hogendoorn
Doornenburg 40
3772 ZP Barneveld