Economie

Imca houdt Air Lib voorlopig in de lucht

De noodlijdende Franse luchtvaartmaatschappij Air Lib is voorlopig van de ondergang gered door tussenkomst van de Nederlandse investeringsmaatschappij Imca.

ANP
15 November 2002 19:32Gewijzigd op 13 November 2020 23:56

De toestellen van Air Lib kunnen in elk geval tot 31 januari volgend jaar door blijven vliegen, zo heeft de Franse regering besloten. Imca onderzoekt in de tussentijd de mogelijkheden om de luchtvaartmaatschappij definitief van de ondergang te redden.

Directeur Erik de Vlieger van Imca voerde afgelopen dinsdag overleg met de Franse regering over Air Lib, dat een schuld heeft van 30 miljoen euro. Op verzoek van De Vlieger geeft Parijs de luchtvaartmaatschappij een paar maanden respijt. Een reddingsplan moet ertoe leiden dat Imca een belang neemt in Air Lib van 50 procent.

Wat De Vlieger betreft wordt Air Lib in Frankrijk een prijsvechter, zoals easyJet en Ryanair. De Franse markt is er groot genoeg voor en de nationale luchtvaartmaatschappij Air France heeft van goedkope luchtvaartmaatschappijen nog betrekkelijk weinig te duchten.

De kans bestaat dat Air Lib een aantal vluchten gaat schrappen. De huidige routes op overzeese gebiedsdelen zoals Martinique zijn volgens De Vlieger niet rendabel. De helft van de vluchten van Air Lib gaat naar een Europese bestemming. De Vlieger sluit niet uit dat dat er in de toekomst meer worden. Of een en ander ook personele gevolgen zal hebben bij Air Lib, is nog niet duidelijk. Op dit moment werken er 3400 mensen en De Vlieger hoopt dat zij hun baan zullen behouden.

De Nederlandse zakenman gaat de komende maanden werken aan een reddingsplan voor Air Lib en zal onderzoeken hoe de luchtvaartmaatschappij een „dominante positie” op de Europese markt kan krijgen. Verder moet de vloot worden vernieuwd. Hij zal daartoe overleggen met vliegtuigbouwers en vliegtuigfinanciers. Voor vernieuwing van de vloot denkt De Vlieger bijna een miljard euro nodig te hebben. Om dat bij elkaar te krijgen zal een „financieel consortium moeten worden opgetuigd.”

De Vlieger was aanvankelijk ingeschakeld om op treden als adviseur, in een poging Air Lib van de ondergang te redden. In de aanloop naar het gesprek met de Franse regering kwam de vraag aan de orde of hij niet een grotere rol zou kunnen spelen. Air Lib was eigendom van Swissair, dat vorig jaar failliet ging. Het bedrijf heeft een jaaromzet van 700 miljoen euro en vliegt nu met 35 toestellen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer