Marktplaats merkt nog niets van crisis
De Nederlandse advertentiesite marktplaats.nl ziet nog geen wijziging in het handelsgedrag van Nederlandse consumenten door de kredietcrisis.
Dat liet een woordvoerder van eBay Nederland, eigenaar van Marktplaats, donderdag weten.„Ik verwacht eerder een toename dan een afname van de handel, omdat mensen slimmer met hun geld willen omgaan”, aldus de woordvoerder.
Moederbedrijf eBay verlaagde eerder deze week de eigen omzetverwachting. Het concern heeft last van een daling in de consumentenuitgaven.
De woordvoerder verklaart het verschil uit de andere opzet van de site marktplaats.nl ten opzichte van eBay. „Op eBay ben je verplicht om tot kopen over te gaan als je de veiling wint, Marktplaats is minder bindend. Bovendien verkopen in de Verenigde Staten ook veel ondernemers spullen op eBay. Zij hebben nu misschien meer last van de crisis.”
De bevindingen van Marktplaats komen overeen met een onderzoek van de site vergelijk.nl, dat donderdag werd gepubliceerd. De vergelijkingssite constateert dat de helft van de Nederlanders momenteel minder producten aanschaft door de kredietcrisis. Bij het onlinekopen is men echter makkelijker met geld uitgeven, aldus vergelijk.nl.
Van de bijna 1500 respondenten zegt 71 procent zich bij onlineaankopen niet te laten beïnvloeden door de kredietcrisis. Wel gaat een ruime meerderheid op zoek naar een betere prijs-kwaliteitverhouding.