Economie

Twijfel over nut woekerpolisrapport

Tweede Kamer, Consumentenbond en belangenorganisaties zijn blij dat de feiten rond de beleggingsverzekeringen op een rij staan. De Kamer betwijfelt echter of de consument ermee uit de voeten kan.

Redactie economie
10 October 2008 10:21Gewijzigd op 14 November 2020 06:31

Klik hiervoor het rapport.Voor de Consumentenbond is bevestigd dat verzekeraars gedupeerden moeten compenseren. Belangenvereniging Stichting Woekerpolis Claim (WPC) vindt dat ook tussenpersonen die slechte adviezen gaven, over de brug moeten komen.

Donderdag presenteerde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een analyse van de markt van beleggingsverzekeringen, de polissen waarvan de gedachte bestaat dat consumenten er te hoge kosten voor betalen. De AFM brengt in het lijvige rapport 57 typen producten in kaart, zodat consumenten een vergelijking kunnen maken met hun eigen polis.

De pagina’s vol cijfers en tabellen maken het volgens CDA en PvdA echter voor consumenten wel heel ingewikkeld om te zien hoe het ervoor staat met hun eigen polis. „Het is nodig dat dit rapport vertaald wordt naar de consument”, aldus CDA-Tweede Kamerlid Blanksma.

Bestuursvoorzitter Hoogervorst van de AFM waarschuwde bij de presentatie dat het onmogelijk is om voor alle polishouders een individueel beeld te geven. Volgens hem zijn de problemen met de zogenoemde woekerpolissen ontstaan door de grote complexiteit van de producten, onvoldoende advisering en naïviteit bij de consument, die grote rendementen werden voorgespiegeld. In Nederland zijn ongeveer 6,5 miljoen polissen afgesloten.

De Kamer heeft lang om het onderzoek gevraagd. Een aanvankelijke studie van het Instituut Financieel Onderzoek (IFO) strandde na ruim anderhalf jaar. Volgens de onderzoekers vanwege een gebrek aan medewerking door de verzekeraars. De AFM is tevreden over de medewerking van verzekeraars. Hoogervorst benadrukte dat „iedereen met de billen bloot” gaat in het rapport.

Onlangs besloten verzekeraars Delta Lloyd en Aegon te schikken met gedupeerde polishouders. Minister Bos (Financiën) riep toen meteen andere verzekeraars op ook over de brug te komen. GroenLinks deed dit donderdag opnieuw.

Volgens de Consumentenbond blijkt dat bij 73 procent van de beleggingsverzekeringen meer dan 2 procent kosten in rekening is gebracht. „Na dit rapport kunnen verzekeraars niet meer ontkennen dat er iets aan de hand is”, aldus woordvoerder Barbara den Uijl. Afgezet tegen de ’norm’ van de Financiële Ombudsman -de kosten voor een polis niet hoger dan 3,5 procent- zouden op basis van het AFM-onderzoek bij 14 procent van de gevallen de kosten te hoog zijn.

Stichting Woekerpolis Claim, belangenbehartiger voor 75.000 gedupeerden, wil op basis van een aantal voorbeeldzaken onderzocht hebben welke tussenpersonen ondermaatse adviezen hebben gegeven. „De regeling met verzekeraars moet worden aangevuld met compensatie door tussenpersonen daar waar sprake is geweest van onjuiste advisering”, aldus de voorzitter van de WPC, Jeroen Wendelgelst. Hoeveel geld tussenpersonen kwijt zullen zijn aan schadevergoedingen, wilde Wendelgelst niet zeggen.

De tussenpersonen zijn op hun beurt bereid tot compensatie, maar willen niet dat zij over één kam worden geschoren. Alle situaties waarbij sprake is van bewezen slecht advies moeten individueel worden bekeken, verklaarde een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Assurantie-adviseurs (NVA).

Verzekeraars zijn verheugd dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een feitenonderzoek naar beleggingsverzekeringen heeft afgerond. „De gepresenteerde feiten zullen een constructieve bijdrage leveren aan de afronding van discussies over beleggingsverzekeringen”, aldus het Verbond van Verzekeraars donderdag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer