Economie

Klant weet Vendex KBB te vinden

Het warenhuisconcern Vendex KBB heeft geen last van het tanende consumentenvertrouwen. De onderneming behaalde in de maanden augustus tot en met oktober in vergelijking met een jaar eerder ruim 14 procent meer omzet uit haar voortgezette activiteiten.

ANP
13 November 2002 10:36Gewijzigd op 13 November 2020 23:56
AMSTERDAM - Warenhuisconcern Vendex KBB heeft weinig last van het gedaalde consumentenvertrouwen. De omzet steeg in het derde kwartaal met 14 procent. - Foto ANP
AMSTERDAM - Warenhuisconcern Vendex KBB heeft weinig last van het gedaalde consumentenvertrouwen. De omzet steeg in het derde kwartaal met 14 procent. - Foto ANP

De verkopen kwamen daarmee uit op 1,1 miljard euro. De omzet in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar werd beïnvloed door de aankoop van de Belgische doe-het-zelfketen Brico. Zonder deze overname bedroeg de omzetstijging 4,9 procent. Vendex KBB draaide over „de hele linie” meer omzet, zo maakte het bedrijf vanmorgen bekend. Een winstcijfer geeft het bedrijf niet.

In september belandde het consumentenvertrouwen op het laagste peil in twintig jaar. Vendex is hierop ingesprongen door veel met aanbiedingen en acties te werken. Daarom deden warenhuisketens V&D en de Bijenkorf en de modewinkels het beter dan in het tweede kwartaal, toen het consumentenvertrouwen begon te tanen en de omzetten achterbleven.

Bij het kwakkelende V&D steeg de omzet 1 procent, vooral door het Prijzencircus in september. Bij de Bijenkorf stegen de verkopen met ruim 6 procent, deels dankzij uitbreiding van het aantal filialen. De Hema haalde bijna 6 procent meer omzet.

De doe-het-zelftak is sinds de overname van Brico de grootste divisie van Vendex. Bij Praxis en Formido ging voor 5,3 procent meer over de toonbank.

Modeketen M&S Mode liet een herstel zien van het kwakkelende tweede kwartaal. In Frankrijk steeg de omzet nog eens extra door de opening van 21 nieuwe winkels. Inmiddels heeft die keten een eerste zaak in Spanje geopend. Bij de afdeling consumentenelektronica haalde zowel Dixons als Dynabyte meer marktaandeel. Modern Electronics verkocht met vijftien minder winkels meer dan in dezelfde kwartaal vorig jaar.

Het bericht verraste de beleggers positief. In Amsterdam steeg het aandeel op de MidKap-index na ruim een halfuur handel ruim 3 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer