„Chaos bij vervoer gehandicapten”
De Vereniging Spierziekten Nederland (VSN) heeft vrijdag een actie gehouden voor beter vervoer voor gehandicapten. Uit een onderzoek onder de leden van de VSN blijkt dat ruim de helft ontevreden is over het vervoer voor gehandicapten. In de grote steden is dat zelfs 81 procent.
De meeste mensen met een spierziekte maken gebruik van het lokaal aangepast vervoer dat de gemeente organiseert. Voor transport buiten de gemeenten of de regio komt Traxx in beeld, de busjes van vervoersbedrijf Connexxion.
Volgens de VSN heerst nu chaos in het aangepast vervoer. Traxx en de gemeente voldoen niet aan het in oktober gesloten contract met de overheid. Daarin staat volgens de VSN onder meer dat Traxx de klanten van deur tot deur brengt, wat betekent dat de busjes het hele land door moeten. Het bedrijf heeft daar geen geld voor. Ook is vaak niet duidelijk wie de reizigers tot waar moet vervoeren.
Tot 1 januari geldt een noodoplossing, waarbij Traxx op de oude manier werkt. De VSN weet niet hoe het daarna verder moet. Zij wil dat het huidige systeem op de schop gaat. „Het reguliere vervoer moet toegankelijker worden”, aldus een VSN-woordvoerder. „Dan hebben we geen apart systeem voor gehandicapten nodig en kunnen we dat geld in individuele gevallen steken.”
De meeste klachten gaan over de lange wachttijden. Dit jaar is het bij 40 procent van de klanten voorgekomen dat de chauffeur hen zelfs vergat op te halen. Verder zijn slecht onderhoud van de busjes en onveiligheid door het niet goed vastzetten van de rolstoelen punten waarop verbetering nodig is.
Ook de NS laat te wensen over. Vaak zijn perrons niet of slecht toegankelijk. Voor het in- en uitstappen kunnen gehandicapten vragen om perronassistentie. De helft zat daar wel eens vergeefs op te wachten.
Zowel Connexxion als de NS zijn nog niet bekend met de uitkomsten. Een woordvoerder van Connexxion kan zich voorstellen dat klanten verward zijn. De verantwoordelijkheid voor het probleem ligt volgens hem echter bij de overheid.
Volgens een NS-woordvoerster is er juist veel overleg met de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad. Ze wijst erop dat de aanvraagtermijn voor hulp op het perron is verkort van 24 uur naar 3 uur. „Maar het aanpassen van de voorzieningen op alle stations gaat niet van de ene op de andere dag.”