Parel van de Rotterdamse haven
Smit Internationale is al ruim anderhalve eeuw een van de parels van het Rotterdamse havengebied. De maritiem dienstverlener, die wereldwijd actief is, werd maandagmorgen naar eigen zeggen „verrast” door het voorgenomen overnamebod van baggeraar Boskalis.
Vorig jaar haalde Smit met bijna 2800 werknemers een omzet van 546,5 miljoen euro en een nettowinst van 105,6 miljoen euro. Smit scherpte in mei de groeidoelstellingen voor de komende vijf jaar aan. Zo wil het bedrijf bij de havensleepdiensten over vijf jaar een winstgroei van 50 procent realiseren en moet de winst van de terminalactiviteiten verdubbelen.De geschiedenis van Smit Internationale gaat terug tot 1842, toen de 65-jarige Fop Smit begon met het veilig de haven van Rotterdam in loodsen van schepen. Hij begon met een stoomboot, de Kinderdijk, en bouwde zijn diensten in de loop der jaren uit met een aantal sleepboten.
Aan het einde van de negentiende eeuw bouwde het bedrijf een zeewaardige sleper en met het slepen van een baggeraar van Rotterdam naar Spanje werd de stap naar zee gezet. In het begin van de twintigste eeuw volgde een periode van zware concurrentie met een andere sleepdienst in Rotterdam, de Internationale Sleepdienst, en de bedrijven besloten in 1923 te fuseren tot L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst.
Het gefuseerde bedrijf had inmiddels veel maritieme kennis en ging zich ook richten op berging. Halverwege de twintigste eeuw zette het bedrijf zich internationaal op de kaart met het verwijderen van ruim veertig scheepswrakken uit het Suezkanaal.
Smit Internationale richt zich met zijn diensten vooral op de scheepvaart, producenten van vloeibaar gas en olie, verzekeraars en regeringen. Het bedrijf beschikt over een vloot van ongeveer 400 schepen. Momenteel wordt het bedrijf geleid door Ben Vree (54). Financieel directeur is Gert Bruinsma (39).