„Bypass maakt van Kampen een eiland”
Tegenstanders van de geplande hoogwatergeul bij Kampen zijn bang dat hun stad een eiland wordt, zo bleek woensdag bij de vergadering van de Provinciale Staten van Overijssel. Ondanks de bezwaren leek een meerderheid van de statenleden voor de aanleg van een bypass van de IJssel te zijn.
De bypass is een nieuw aan te leggen extra watergeul aan de zuidkant van de stad. Met de aanleg moet voorkomen worden dat Kampen in de problemen komt bij extreem hoge waterstanden. Nu nog vormt het deel van de rivier dat langs het historische stadsfront loopt, een flessenhals. De bypass of nevengeul kan volgens de provincie de waterstand in de IJssel bij hoogwater te verlagen.De streekplanherziening IJsseldelta-Zuid door de Provinciale Staten is een opmaat naar het zogeheten ”omwisselbesluit”, waarmee de landelijke overheid eind dit jaar geld moet vrijmaken voor de aanleg van de zijtak van de rivier de IJssel, ten zuiden van Kampen. Geld dat is gereserveerd voor het baggeren van de IJssel, wordt dan ingezet voor de aanleg van de hoogwatergeul. Zonder een akkoord van de statenleden over deze streekplanherziening komt er echter geen omwisselbesluit, zei gedeputeerde Rietkerk (CDA).
Tegenstanders van de aanleg van de bypass mochten woensdagavond het spits afbijten. B. Zeven, woordvoerder van de Werkgroep Zwartendijk: „De groene longen van de stad worden verkleind. Kampen wordt straks kortademig.” Daarbij doelde hij op de geplande woningbouw langs de eeuwenoude Zwartendijk. „Urk en Schokland hebben we bij het vasteland gebracht, maar van Kampen maken we een eiland’’, aldus H. Kloosterman, voorzitter van de Vereniging tot Behoud van Vrije Natuur Kampen. „De lijnen zijn gezet, de koers is al bepaald”, vatte CDA-statenlid Netjes samen.
Of de bypass er moet komen lijkt voor een overduidelijke meerderheid van de statenleden geen vraag. De fracties van de ChristenUnie en SP plaatsen echter vraagtekens bij de geplande honderden woningen in het gebied. Volgens gedeputeerde Rietkerk, die door een morrend publiek werd aangehoord, kent elk groot infrastructureel plan in Nederland tegenstanders. Toch is het verzet tegen de bypass bij Kampen niet zo groot, denkt hij. „Tegen dit plan zijn 29 bezwaren ingediend. Tegen het plan voor een hoogwatergeul bij Veessen-Wapenveld zijn dat er meer dan duizend.”
De statenleden stemmen vermoedelijk in oktober definitief over de streekplanherziening.