Buitenland

Verongelukte Fokker was net doorgelicht

De woensdag verongelukte Luxair Fokker 50 had net zijn jaarlijkse technische controle achter de rug, zo heeft luchtvaartmaatschappij Luxair bekendgemaakt. Bij de vliegramp kwamen twintig mensen om het leven.

Buitenlandredactie
6 November 2002 11:11Gewijzigd op 13 November 2020 23:55
Een Fokker 50 vliegt boven Nederland. Een toestel van Luxair van hetzelfde type is in Luxemburg neergestort. - Foto ANP
Een Fokker 50 vliegt boven Nederland. Een toestel van Luxair van hetzelfde type is in Luxemburg neergestort. - Foto ANP

Het toestel vloog woensdag na de jaarlijkse controle naar Berlijn. Op de terugreis stortte het vlak voor de landing in Luxemburg in dichte mist neer.

Slechts twee inzittenden, de 27-jarige piloot en een passagier, overleefden het ongeluk. Ze raakten zwaargewond. De meeste slachtoffers zijn Duitsers. In het toestel zaten behalve Duitsers vijf Luxemburgers en twee Fransen.

Het is voor het eerst dat luchtvaartmaatschappij Luxair een ongeluk treft waarbij doden vallen.

Over de oorzaak van de ramp is nog niets bekend. Er waren geen problemen gemeld. Volgens premier Juncker van Luxemburg is een aanslag bijna uitgesloten. Een woordvoerder van Luxair noemde het ongeval „onbegrijpelijk.” De cockpitvoicerecorder en de zwarte doos met vluchtgegevens zijn onbeschadigd teruggevonden en worden onderzocht. Uit voorzorg houdt Luxair de drie andere Fokkers 50 van de onderneming voorlopig aan de grond.

Meer dan honderd reddingswerkers van brandweer, burgerbescherming en politie waren bij de berging van de lichamen uit het deels uitgebrande vliegtuig betrokken. De piloot kon pas na uren uit zijn benarde positie worden bevrijd. Het vliegtuig was niet volledig bezet. Aan boord waren negentien passagiers, vooral zakenlieden, en drie bemanningsleden.

Het Nederlandse bedrijf Stork, dat de Fokker-vliegtuigen onderhoudt, heeft woensdag twee deskundigen naar Luxemburg gestuurd om hulp te bieden bij het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval. Een woordvoerder van de onderneming zei dat er tijdens de 5 miljoen vlieguren van alle door een tweemotorige turbopropeller aangedreven Fokkers 50 slechts één dodelijk ongeval is gebeurd. Sinds eind 1980 zijn 200 toestellen gebouwd.

Volgens deskundigen is de Fokker 50 een ongelooflijk sterk en betrouwbaar type vliegtuig. De twee turbopropellermotoren van het vliegtuig zijn „bijna niet kapot te krijgen”, zegt H. de Vries, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) in een reactie op het ongeval.

Hoewel de precieze oorzaak van het ongeval nog onduidelijk is, vermoedt de voorzitter van het VNV dat er geen technisch mankement in het spel is geweest. „Het is niet uit te sluiten, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. De Fokker 50 heeft geen uitgebreide historie van ernstige ongevallen”, aldus De Vries.

In Maleisië gebeurde in september 1995 een ernstig ongeval met een Fokker 50. Het toestel moest bij slecht zicht een noodlanding maken op een vliegveld in het noorden van Borneo. Het vliegtuig crashte, met als gevolg veertig doden.

De Fokker 50 is de opvolger en de verbeterde uitvoering van de ook al hoog aangeschreven Fokker 27. Het toestel biedt plaats aan maximaal vijftig passagiers en wordt veel ingezet op vluchten op relatief korte afstand.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer