Rabo start in België internetbankieren
Rabobank is woensdag in België begonnen met internetbankieren. Het coöperatieve bankbedrijf richt zich met betaal- en spaarrekeningen op particulieren. Ook kunnen de Belgen on line via Rabobank beleggen in Robecofondsen.
Met deze stap wil Rabobank haar kennis van het onlinebankieren ook in het buitenland te gelde maken, aldus P. van der Weijden, directeur Internationaal Retail van Rabobank. De bank zegt in Nederland marktleider te zijn met internetbankieren.
België is, na Nederland, het eerste andere land waar Rabobank met internetbankieren aan de slag gaat.
Vooralsnog gaat het om een proef, waarvan de resultaten in de eerste helft van 2003 worden bekeken. Daarna wil de bank in andere West-Europese landen met internetbankieren de boer op. In welke volgorde Rabobank in die markten gaat penetreren, bepaalt ze later.
Rabobank heeft in België 30.000 tot 50.000 klanten nodig om rendabel te draaien. Om dat te bereiken trekt de bank drie tot vier jaar uit. Op dat moment moet Rabobank.be, zoals de merknaam luidt, „dominant op de kaart staan”, aldus Van der Weijden. Zijn ambitie is marktleider te worden. Hoeveel onlineklanten Rabobank dan moet hebben, hangt af van de groei van de markt.
De eerste uitgaven (16 miljoen euro) in het project gaan vooral op aan reclame. De Rabobank zet in haar wervingscampagne in op alle media, behalve televisie. Voor de Belgen die al een ’gewone’ relatie met een bank hebben, wil Rabobank.be de tweede bank worden, met aanvullende diensten via internet.