Synode EKD heeft veel kritiek op imagocampagne
De imagocampagne van de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD) heeft op de synode in Timmendorfer Strand tot een stevig meningsverschil geleid.
Tijdens de campagne, die liep van maart tot augustus, moesten onder meer 15.000 reclameborden in 105 steden de aandacht op de kerk vestigen.
De synode uitte tijdens de evaluatie vooral kritiek op de inhoudsloosheid van de actie. Zo stonden er op de aanplakbiljetten vragen als ”Wat is geluk?”, met daarbij vier antwoorden. Slechts een van die antwoorden verwees naar de christelijke boodschap.
Volgens ds. P. Bukowski, voorzitter van ”Der Reformierte Bund”, een overkoepelend orgaan met rond de 2 miljoen gereformeerde kerkleden, mag de EKD niet in dezelfde fout vervallen als in de jaren zeventig is gebeurd door van een heldere, christelijke boodschap af te zien. „Het komt erop aan je profiel te laten zien.”
Volgens ds. V. Teich uit Tübingen is er geen autofabrikant die zijn product met alleen het stellen van vragen aan de man brengt. De campagne was te weinig missionair, vindt hij. Alle 24 regionale kerken van de 29 miljoen leden tellende EKD hebben aan de campagne deelgenomen. De kosten bedroegen 1,5 miljoen euro.