Campagne wijst op gevaren dode hoek
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VWS) lanceert donderdagmiddag de landelijke campagne ”Blijf uit de dode hoek” gelanceerd.
Het wil hiermee het aantal dodehoekongelukken terugdringen. De aftrap vindt plaats in Amsterdam tijdens de Intreeweek van de Universiteit van Amsterdam (UvA).Wethouder Herrema (Verkeer) doet donderdagmiddag op de infomarkt van de UvA mee aan een fietsrace. Op het parcours is een vrachtwagen met verlichte dode hoek aanwezig om duidelijk te maken hoe snel je als fietser in de dode hoek belandt.
De campagne bestaat onder meer uit advertenties en posters waarop een vrachtwagen, een fietser en de dode hoek staan afgedrukt. De kinderversie heeft een extraatje, namelijk een monster met een stopbord. „Eind september komt er een spel op Hyves, waarbij je als fietser uit de dode hoek moet blijven”, verklaarde een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De campagne richt zich vooral op kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen, tieners, studenten en ouderen.
Bij aanrijdingen door rechts afslaande vrachtwagens vallen elk jaar doden. In 2005 vielen er 16 verkeersdoden, een jaar later waren dat er 26. Het overgrote deel is fietser.
Het ministerie van VWS voert de campagne samen met Transport en Logistiek Nederland en de Fietsersbond. ”Blijf uit de dode hoek” is onderdeel van de campagne ”Daar kun je mee thuiskomen”.
Dr. Henri Christiaans, universitair hoofddocent ergonomie en design van de TU Delft, pleitte eerder dit jaar voor extra knipperlichten en geluidssignalen over de volle lengte van vrachtwagens. Dit Lisa 2 Alertsysteem treedt automatisch in werking tijdens het rechts afslaan bij een snelheid van minder dan 30 kilometer per uur.
Weggebruikers reageren volgens onderzoek van de TU Delft twee keer zo snel op afbuigende vrachtwagens met piep- en, kijken twee keer zo vaak naar het voertuig, terwijl er vijf keer zo veel non-verbale communicatie ontstaat met de chauffeur, zo leert eerder onderzoek van de TU Delft. Het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheid SWOV schoof het Delftse voorstel resoluut terzijde, omdat het gebruik van piepers een schijnveiligheid zou opleveren.