„Communicatie luistert nauwer dan Fortis dacht”
Fortis slaagt er maar niet in goed te communiceren met de buitenwereld, ondanks herhaalde beloften tot beterschap. Afgelopen maandag nog vergaloppeerde voorzitter Lippens zich, notabene tijdens een sessie die helderheid moest verschaffen aan verontruste aandeelhouders. „Communicatie is als een flipperkast. Fortis is een slechte flipperaar", aldus communicatiedeskundige Elias.
Lippens zei Eurocommissaris Kroes te hebben gesmeekt om uitstel voor de verkoop van bepaalde onderdelen van ABN Amro. Kroes stelde echter dat ze het laatste driekwart jaar niet met Lippens heeft gesproken. Een rel leek geboren. Maar vrijdag probeerde Fortis de gemoederen te sussen. Het was een retorische overdrijving, een beeldspraak, aldus een woordvoerder.Elias: „Als Lippens heeft gezegd dat hij zélf Kroes heeft gesproken, dan is er iets niet juist. Dat is ’killing’, want je mag nooit liegen. Wat wel mag, is zaken mooier voorstellen. Maar dingen zeggen die in strijd zijn met de feiten mag absoluut niet".
Het is niet de eerste keer dat Fortis in verlegenheid is gebracht door gebrekkige communicatie. In januari nog kon het concern geruchten over een winstwaarschuwing niet adequaat ontzenuwen, zelfs niet na een persbericht. Eind juni deed de bankverzekeraar plotseling een financiële noodgreep, terwijl de toenmalige topman Jean-Paul Votron kort daarvoor nog had gezegd: „De balans is in orde, absoluut".
Verder bleven beleggers deze maand met vragen zitten rondom het gedwongen vertrek van financieel bestuurder Gilbert Mittler en bij de kwestie of het Chinese Ping An een groot belang mag nemen in het vermogensbeheerbedrijf van Fortis. Dat Fortis een reclamecampagne met de leus ’Het leven is een curve’ ondanks de onrust steevast doorzet, is volgens lector communicatie Pol van de Hogeschool Utrecht „ongelukkig".
„De timing is niet goed. Ik zou Fortis hebben geadviseerd de campagne in te trekken", aldus Pol. Hij verbaast zich verder over de belegde informatieve bijeenkomsten van Fortis. „Dat was een hele riskante strategie. Vaak lopen zulke bijeenkomsten helemaal verkeerd af door de negatieve sfeer".
De deskundige kan zich wel vinden in het aftreden van Votron. Als het vertrouwen van beleggers niet terugkeert, zou volgens hem ook Lippens moeten gaan. Alles opgeteld geeft de lector Fortis voor de communicatie in de afgelopen maanden als rapportcijfer een 4.
Het trieste is dat kennis uit de wetenschap niet bekend is bij bedrijven, vindt Pol. „Uit onderzoek blijkt dat Stealing Thunder de beste strategie is: meteen al het negatieve nieuws naar buiten brengen, waarbij je de bliksem steelt of afleidt. Het effect als je dat niet doet, is een deuk in het vertrouwen. Het is moeilijk daar weer vanaf te komen". Daarentegen heeft Fortis de communicatie „laten druppelen".
Elias: „Het communicatievak luistert nauwer dan Fortis zich heeft gerealiseerd, dat hoor je te snappen. Het is als een flipperkast. Je moet weten hoe hard je trekt, of hoe zacht. Anders stuitert de bal maar heen en weer, zonder dat je weet waarheen. Dat is bij Fortis het geval. Het zijn slechte flipperaars."