Honderdduizend treinritten extra in 2009
Komend jaar worden op het drukbereden Nederlandse spoornet 100.000 treinritten meer uitgevoerd dan nu het geval is. In totaal zijn voor 2009 3,1 miljoen passagiers– en goederenritten gepland. Dat heeft ProRail vrijdag bekendgemaakt.
„Daarmee is 99,9 procent van de aanvragen toegewezen", zegt woordvoerster Babet Verstappen. Dit jaar was er voor het eerst sprake van dat niet alle aanvragen konden worden gehonoreerd. Ook voor komend jaar kon niet alles toegekend worden. ProRail moet traditioneel schipperen tussen de belangen van de vervoerders en de noodzaak van onderhoud aan het spoor.Vervoerders als NS, Connexxion en Syntus, maar ook de goederenvervoerders en ProRail zelf, maken in de loop van het jaar hun wensen kenbaar. Eind augustus wordt aan de hand daarvan de nieuwe dienstregeling vastgesteld.
Op verschillende trajecten zullen komend jaar meer treinen gaan rijden. Op sommige stations worden meer stops gemaakt en het nachtnet wordt verder uitgebreid. Op het traject Utrecht–Schiphol rijden voortaan vier intercity’s per uur in plaats van twee. Op het nachtnet tussen Rotterdam en Utrecht rijdt voortaan op donderdag–, vrijdag– en zaterdagnacht ieder uur een rechtstreekse nachttrein.
Op het nieuwe station Holendrecht, tussen Amsterdam Bijlmer en Abcoude stopt de hele dag twee keer per uur en in de spits vier keer per uur een trein. Vanuit Arnhem rijdt voortaan weer een doorgaande intercity naar Roosendaal. NS wilde op een paar trajecten nog extra late treinen laten rijden, aan die wens kon niet voldaan worden.
De Nederlandse Spoorwegen zeggen echter overwegend „zeer tevreden te zijn" over de verdeling. „We willen nog wel even kijken of er nog mogelijkheden zijn voor de wensen die niet gehonoreerd zijn", zegt een woordvoerder van het bedrijf. Verder merkt NS op dat de grenzen van de uitbreiding wel nadrukkelijker in zicht komen. „Daar zijn we als sector mee bezig". Tenslotte zegt de NS zeer tevreden te zijn over de manier waarop het hele proces verlopen is. „Zeer open en constructief".
Zo’n 5 procent van de spoorcapaciteit is nodig voor onderhoud aan het spoor. Het onderhoud zal in 2009 voornamelijk ’s nachts worden uitgevoerd. En het werk is zo ingedeeld dat de nacht– en goederentreinen over een spoor kunnen blijven rijden.
Het goederenvervoer per spoor groeit jaarlijks met 10 procent. Ook voor komend jaar is er voldoende capaciteit om die groei te faciliteren, waarmee talloze vrachtwagens van de weg gehaald kunnen worden. ProRail verwacht dat de Havenspoorlijn in de loop van 2009 geschikt is voor elektrische locomotieven en uitgerust zal zijn met een moderner beveiligingssysteem. Dan kan direct worden doorgereden van de Rotterdamse haven naar het Duitse achterland en verder.