Steeds meer slipgevaar
Langs de snelwegen staan steeds meer borden die automobilisten waarschuwen voor slipgevaar. Op veel trajecten gelden snelheidsberperkingen omdat delen van die wegen te glad zijn. „Het probleem speelt vooral in Zuid–Holland", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat donderdag.
De dienst laat nu onderzoeken op hoeveel plekken het asfalt onderhoud behoeft. „Dan kunnen we kijken hoeveel budget er is en in welke volgorde de wegdelen aangepakt worden". Tot die tijd gelden „omdat de veiligheid voorop staat" op bepaalde wegdelen snelheidsbeperkingen.Die gelden bijvoorbeeld op delen van de A4, A13, A16, A20, A32, A28 en N3. Door het intensieve gebruik van het Nederlandse wegennet zijn de wegen op sommige plaatsen niet meer stroef genoeg, zitten gaten in het wegdek of is sprake van spoorvorming. Wanneer de veiligheid van automobilisten in het geding is, worden afzettingen geplaatst, een lagere snelheid ingevoerd of spoedreparaties uitgevoerd. Op wegdelen waar de weg te glad is, maar de situatie niet acuut is, gelden voorlopig snelheidsbeperkingen.
Vier jaar geleden is onder toenmalig minister Peijs (Verkeer) veel achterstallig onderhoud uitgevoerd op het snelwegennet. Gemiddeld heeft een asfaltlaag een levensduur van acht jaar. Maar door het intensieve gebruik van het wegennet zijn bepaalde plekken eerder aan vervanging toe.