„Kerkvolk groeit tegen de stroom in”
Platenwinkels klagen steen en been over inzakkende cd-verkopen en illegaal gebrande muziekschijven. Bij muziekhandel Kerkvolk lijken ze daar helemaal geen last van te hebben. Met een sterk stijgende omzet en een pas geopende winkel groeit het bedrijf tegen de stroom in. En het verkoopt alles, van Bach tot en met Mans en van Deo Juvante tot en met James Last.
De dozen en kratten met glimmende schijfjes staan her en der in het magazijn. De keurige winkel met zo’n 10.000 verschillende cd’s in het winkelhart van Kampen is nog maar vier weken in bedrijf en de Wegwijsbeurs is net achter de rug. „Het was ontzettend hard werken in de afgelopen tijd ”, zegt de 52-jarige Kerkvolk-eigenaar Arnold Visser. „We beginnen ’s morgens vroeg en stoppen laat in de avond, en dat zes dagen in de week. Het lijkt mooi om zelfstandig ondernemer te zijn, maar het is wel kei- en keihard werken.”
Visser kwam 25 jaar geleden in Kampen terecht met zijn gezin, toen het Rijksinkoopbureau, zijn toenmalige werkgever, verplaatst werd naar Zwolle. Na verschillende functies in inkoop, verkoop en marketing besloot hij bij een reorganisatie „het zinkende schip te verlaten.”
Inmiddels was hij al dertien jaar bestuurslid van het Kamper mannenkoor DEV van Klaas Jan Mulder. In die tijd begon hij, ook via wederverkopers, lp’s te verkopen. Niet alleen van ’zijn’ koor, maar ook van andere zangverenigingen.
Werkloosheid en een geschil met de fiscus deden hem besluiten een eigen bedrijf te starten. „Maar ik wilde niet de derde kruidenier van het dorp zijn, het moest wel iets bijzonders worden”, zegt Visser.
Dat werd het dan ook. Hij begon een postorderbedrijf voor cd’s en muziekcassettes thuis op zolder. Zijn gezin werkte mee. „We zijn nog steeds een familiebedrijf. Dat betekent wel dat mijn vrouw naast haar eigen huishouden nu vaak hele dagen in de winkel staat.” Ook Vissers dochter Astrid werkt fulltime in het bedrijf.
Kerkvolk verkoopt eigenlijk alles wat bij de muziekproducenten uitkomt op het gebied van geestelijke muziek. „Koormuziek, samenzang, orgel, instrumentaal, alle soorten hebben wij. Dat betekent dat een klant die belt en vraagt om een bepaalde cd, deze eigenlijk altijd de volgende dag al in huis heeft.”
Visser erkent dat er in de samenstelling van het assortiment een spanningsveld ligt. „Ook gospelmuziek hebben we, al ligt daar niet het accent op. Pop, house en jazz ligt niet in de winkel. We verkopen alles wat je in een doorsnee protestants gezin zou mogen verwachten.” Verwijzend naar het logo van het bedrijf: „Zoals dat in kleur verloopt van zwart naar wit, zo vertoont onze doelgroep, het kerkvolk, dezelfde tinten.” Daarnaast verkoopt hij een groeiend assortiment aan klassieke muziek en -sinds de opening van de winkel- ook bladmuziek.
Omdat de startende ondernemer destijds ook mensen op het platteland wilde bereiken die geen geestelijke muziek dicht bij huis konden kopen, ontwierp hij een eigen catalogussysteem. Het werd een losbladig systeem in een multomap, dat door halfjaarlijkse supplementen voor vaste klanten up-to-date wordt gehouden. „Folders gooien mensen weg, dit niet. Wel heeft deze uitgave veel tijd en geld gekost. Toen ik het geheel vanwege de komst van de euro volledig moest vernieuwen voor onze 2600 vaste klanten, kostte me dat 54.000 euro.”
Visser heeft een netwerk van zo’n vijftig wederverkopers in het land. „Deze mensen nemen cd’s bij mij af. Wat ze verkopen, rekenen ze periodiek met mij af. Wat ze niet kwijt kunnen, leveren ze weer bij mij in.”
De Kamper cd-handelaar weet met dit postordersysteem klanten uit het hele land en zelfs uit de hele wereld te trekken. „Pas kreeg ik een bestelling uit Japan voor negen exemplaren van een bepaalde cd met geestelijke liederen. Ik krijg ook grotere orders uit Australië en van zendingsposten in Suriname en Irian Jaya.”
Over het laatste boekjaar was de omzet met 30 procent gestegen en over het laatste kwartaal met zelfs 40 procent. Visser zegt weinig last te hebben van concurrentie in de wereld van cd-verkoop per post, omdat hij vergelijkbare bedrijven met dezelfde doelgroep heeft overgenomen en omdat een andere ’collega’ op de fles ging.
Van illegale cd-branders lijkt hij niet zo veel last te hebben. „Dat komt in onze markt niet zo vaak voor. Wel verbaas ik me erover dat soms de meest principiële mensen voor de halve kennissenkring cd’s tegen betaling branden, met als enig argument: Iedereen doet het. Het is gewoon pure diefstal.”
De net geopende winkel geeft naar zijn zeggen een enorme impuls aan zijn cd-handel: 90 procent van de mensen die binnenkomen, kent het bedrijf nog niet. „Duidelijk zie je dat cd’s funshopping-producten zijn. De spitstijden in de winkel zijn de vrijdagavond en de zaterdag.”
Er komen ook allerlei dagjesmensen langs. „Enkele weken geleden was er een Australisch echtpaar bij mij in de zaak. Opeens geeft de man een gil en roept naar zijn vrouw: Hier ligt een cd waar jouw koor op zingt!”
Hoe ziet Visser de toekomst in een markt die verzadigd lijkt? „Als je bedenkt dat ons land 3 miljoen protestanten en evenzoveel rooms-katholieken telt, dan rommel ik met mijn totale bestand van 13.000 klanten nog maar in de marge. Ik zie derhalve nog een behoorlijk groeipotentieel.”