Douchen op 10 kilometer hoogte
Douchen op 10 kilometer hoogte. Het kan in de nieuwe Airbus A380 van Emirates.
Voor de eerste keer in de historie van de luchtvaart kunnen passagiers douchen in een vliegend vliegtuig, pretendeert Emirates.De twee douches in het luxe vliegtuig zijn niet voor iedereen weggelegd. Alleen de veertien passagiers die een eersteklasticket hebben geboekt (met prijzen die kunnen oplopen tot 25.000 dollar, ofwel 16.000 euro), kunnen er gebruik van maken.
Na de douche kunnen ze aan de cocktailbar aanschuiven alvorens een dutje te doen in hun privésuite, compleet met bureau en minibar.
Vliegmaatschappij Emirates wil met de nattigheid op grote hoogte de concurrentie op achterstand zetten. Het gaat er in de luchtvaart steeds meer om de goed betalende klant te verwennen.
De douche is zo economisch mogelijk in het vliegtuig ingebouwd, tegen de trap aan. De sjeiks en andere vermogende lieden die flink geld neertellen voor een eersteklasticket kunnen niet onbeperkt douchen. Elke douchebeurt wordt beperkt tot vijf minuten. Een stoplicht in de cabine waarschuwt wanneer het water bijna op is. Na elke gebruiker wordt de douche automatisch gereinigd.
De superjumbo van Emirates moet voor de douches 500 liter extra water meenemen. Het gewicht wil de luchtvaartmaatschappij compenseren door minder tijdschriften in de zakken aan de rugleuningen te stoppen. In elke stoel zit nu namelijk 1,8 kilogram aan papier.
De eerste A380 voor Emirates, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, werd eind vorige maand met groot ceremonieel vertoon in Hamburg afgeleverd. De maatschappij is met 58 bestelde toestellen de grootste klant van Airbus voor de A380. Op 1 augustus vloog het enorme toestel voor de eerste keer van Dubai naar New York.
In de samenstelling van Emirates kunnen aan boord van het dubbeldeksvliegtuig 489 passagiers meevliegen. Het bedrijf laat de toestellen uitrusten met 14 eersteklassuites, 76 businessclassstoelen en 399 zitplaatsen in de economyclass.
Emirates, eigendom van de regering van het oliestaatje Dubai, is na Singapore Airlines de tweede luchtvaartmaatschappij die de A380 in dienst heeft genomen. Singapore heeft inmiddels vijf exemplaren in de vloot.
Op de website is Emirates lyrisch over de natte voorziening aan boord van de A380. Eén vraag laat de maatschappij onbeantwoord: wat te doen bij plotselinge turbulentie?